Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Marktwerking sucks?

We hadden al een aantal van die ‘verboden’ woorden: verkopen - winst - commercieel - concurreren. En daar is nu een nieuwe bijgekomen: marktwerking. In artikelen, discussies, debatten over zorg en welzijn is er altijd wel een flinke dame of heer die deze duit in het zakje doet: marktwerking! Ping-ping-ping-ping!
Marktwerking sucks?

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Er hangt een enorme negatieve lading rondom ‘marktwerking’. Ik snap dat wel. Ik heb er zelf ook last van gehad. Jij en ik hebben ook ooit bewust gekozen voor werk in deze sector. Omdat de non-profit bij ons past, omdat we niet commercieel zijn ingesteld of omdat we domweg idealisten zijn. Toch wil ik graag een andere kant laten zien. 

Zie jij ook dat de samenleving verandert? Er zijn zorgen over het geld, zorgen over het milieu. Daarnaast is het internet een superbelangrijke rol gaan spelen. Mensen zijn mondiger geworden, informatie en kennis is voor bijna iedereen toegankelijk. Onze markt van zorg en welzijn is ook in beweging en verandert gelukkig gewoon mee.

Natuurlijk is er een markt, die is er altijd geweest. Alleen in een periode van welvaart heeft onze markt niet echt hoeven ‘werken’. Dat heeft ertoe geleid dat het accent zwaar is komen te liggen op ons aanbod. Inmiddels zijn we er al een tijdje uit dat we nu het accent willen leggen op vraaggericht werken. Om praktische en economische redenen maar toch ook vanuit ons idealisme? Ik hoop het!

En dan gaat onze markt werken. Burgers, klanten, cliënten, opdrachtgevers, financiers, ze hebben allemaal een vraag. ‘De klant centraal’ en ‘eigen kracht van de burger’ spelen allemaal in op marktwerking. En dat is toch ook wat we willen

Als mensen met marktwerking bedoelen dat we elkaar kapot concurreren dan doe ik wel even mee met de negatieve lading. In concurreren gaat enorm veel geld en energie zitten. Er is een manier om dit uit de weg te gaan. De Blue Ocean Strategie bijvoorbeeld, leert je hoe je de bloederige rode oceaan, waar ze elkaar kapot maken, kunt vermijden en je eigen blauwe oceaan kunt opzoeken.

Dus ook dat verandert. In zorg en welzijn hebben we nieuwe kennis nodig om onze business te kunnen draaien, zodat we klanten kunnen helpen. De beste doorbraken in een markt komen vaak van buiten de eigen sector.

Mijn advies: zie marktwerking niet als de bekende boosdoener. Sta liever eens stil bij de werking van jouw markt. Wat betekent het voor jou en jouw organisatie? Hoe kun je meewerken en meebewegen en jouw kansen pakken? Zodat er ook straks voor jouw nog een markt is. En jij ook straks nog jouw idealen kunt leven en jouw klanten met hun vraag kunt helpen.

Anneke Krakers (1962) was tot voor kort elf jaar directeur van een welzijnsorganisatie. Nu helpt zij met haar onderneming WelzijnNederland welzijnsorganisaties met hun marketing en profilering zodat zij moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Dit doet zij door middel van workshops, trainingen en de Leergang Welzijnsmarketing. Ook is zij spreker, schrijver en blogger in Welzijn. Volg Anneke op Twitter via @AnnekeKrakers >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.