Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Vakkundig aan het werk: Effectieve dienstverlening en het handelen daarnaar

De gemeente Amsterdam telt zo’n veertigduizend bijstandsgerechtigden. Welke vorm van dienstverlening werkt het beste om deze Amsterdammers aan het werk te krijgen en te houden? Wat werkt voor de ene klant in de ene situatie, werkt misschien niet, of zelfs averechts, voor de andere. Neem directe plaatsing naar werk: voor de ene klant kunnen de structuur en de sociale contacten die werk bieden, leiden tot een verbetering van zijn situatie. In andere gevallen, bijvoorbeeld wanneer de klant problematische schulden heeft die de klant volledig opslokken, kan directe plaatsing naar werk een brug te ver zijn.

De meest zuivere manier om te onderzoeken wat voor wie werkt onder welke omstandigheden, is het uitvoeren van een gerandomiseerd, gecontroleerd experiment waarin elke klantmanager gedurende de onderzoeksperiode een ‘voorgeschreven’ type begeleiding aanbiedt, waarna de resultaten van de verschillende begeleidingstypen met elkaar kunnen worden vergeleken.

Tegelijkertijd zien we dat er veel (ervarings-)kennis aanwezig is bij de professionals in de uitvoering. Deze kennis wordt echter niet altijd geëxpliciteerd en onderling gedeeld.

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.