Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

In de schoolbanken: Meer regie voor cliënt en medewerker

Vroeger was het simpel: de hulpverlener wist wat goed was voor de ggz-cliënt. En de manager bepaalde wat goed was voor zijn medewerkers. Maar die tijden zijn voorbij. Zowel de cliënt als de medewerker staan steeds vaker zelf aan het roer. Met de opleiding voor Sociaal Psychiatrisch Ondersteuner kan de ggz-professional de vaardigheden ontwikkelen die voor deze omslag nodig zijn.
#1#41188#2#2018_39_03 I#3#022-023#4#In de Schoolbanken#5#103113#6#print

Wie heeft de sleutel van de dagbestedingsruimte: de dagbestedingscoach of de cliënten? Mag je een cliënt inzage geven in zijn eigen dossier? Welke plaats kan de ervaringsdeskundige hebben in een team, naast de andere hulpverleners en begeleiders? En hoe bevorder je de participatie van ggz-cliënten in de samenleving? ‘Dergelijke vragen zijn de laatste jaren steeds actueler geworden in de ggz’, zegt Hennie Smit, docent aan de Hogeschool Leiden. ‘Ze raken aan een belangrijk sleutelbegrip: herstel.

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.