Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hulpverlener kan veel meer met sociale technologie

‘Online hulpverlening en blended hulpverlening geven de sociale professional veel meer mogelijkheden om het beter te doen.’ Kim Baesjou pleit voor digitale vernieuwing in het welzijnswerk. En nee, problemen los je niet zomaar op met een online testje.
Hulpverlener kan veel meer met sociale technologie
Foto: AFP

‘Het internet is niet meer weg te denken uit het leven, dus je moet daar als welzijnsorganisatie ook present zijn én er je voordeel mee doen’, vindt Kim Baesjou. Ze is projectleider online hulpverlening bij De Lumens Groep en sinds 2013 betrokken bij het opzetten van www.jouwhulponline.nl . Een website waar mensen terecht kunnen wanneer ze problemen ervaren op het gebied van financiën, relaties,  werk en gezondheid. Wanneer ze bijvoorbeeld wakker liggen over geldproblemen, gepest worden en hieraan iets willen doen, of te maken hebben met geweld in hun relatie.

Kritiek

Ze kent de kritieken; dat ouderen moeite hebben met computers en dat met een “online testje” niet alle problemen zomaar zijn opgelost. Die kritieken veegt ze dan ook moeiteloos van tafel. ‘Dat zijn aannames. In de praktijk blijkt dat veel ouderen juist heel vaardig zijn online. Zeker met de komst van de tablets. En natuurlijk los je problemen niet op met een zelftest. Maar deze toepassingen geven de hulpverlening wel veel meer mogelijkheden.’

Eenzaam

Een online zelftest kan volgens Baesjou bijvoorbeeld bepalen hoe groot het probleem is en alvast inzicht verschaffen. Zo kan het de drempel om hulp in te schakelen verlagen. ‘Uit een test kan bijvoorbeeld blijken dat iemand “behoorlijk eenzaam” is. Zo kan de persoon die de test doet duidelijk krijgen hoe hij in het probleem staat, hoe groot het is. We kunnen bij die uitkomst adviseren: u kunt eens gaan praten met een hulpverlener. Via de mail, de chat of face to face.’

Blended

Online hulpverlening verdrijft het persoonlijk contact niet, weet de projectleider. Daarom spreken we ook van blended hulpverlening: een mix van online toepassingen en persoonlijk contact met de hulpverlener. Een voorbeeld: Iemand komt met een tas vol papieren bij de hulpverlener en geeft aan dat hij zijn administratie maar niet op orde krijgt. Dan kan de hulpverlener samen met de klant afspreken dat hij eerst een aantal stappen een online administratietraining doorloopt voordat de klant weer op gesprek komt.

Oplossing

‘Dan zitten de papieren netjes geordend in mappen’, legt Baesjou uit. ‘En kan de hulpverlener van daaruit verder.’ Het kan ook zijn dat die stappen al helemaal niet lukken. ‘Niet erg’, stelt ze gerust. ‘Dat is het ook aan de hulpverlener en de klant om samen een andere oplossing te zoeken.’

Regie

Het mooie aan deze manier van werken is volgens de projectleider dat je klanten de regie geeft. ‘Je geeft mensen meer verantwoordelijkheid. Ze hebben inzage in hun eigen dossier en gaan zelf met hun probleem aan de slag. De hulpverlener heeft een meer coachende rol.’ Er is echt een verschuiving gaande, merkt Baesjou. ‘Zo kan de klant bijvoorbeeld in zijn eigen dossier ook zelf een verslag maken van het gesprek met de hulpverlener. Je kijkt op die manier echt naar hoe de klant de hulpverlening ervaart. ‘

De Lumens Groep is een van de oprichters van Coöperatie I-kracht. Hierin wisselen verschillende organisaties kennis uit over en ontwikkelen ze samen online/blended hulpverlening. Meer weten? Kijk dan hier>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.