Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Ggz-aanbieder 1np sponsort schaatsploeg

Tweedelijns ggz-aanbieder 1np heeft voor twee jaar zijn naam verbonden aan een professionele schaatsploeg. Met het sponsorschap is een bedrag van enkele tienduizenden euro’s gemoeid. 1np denkt hiermee de naamsbekendheid te vergroten.
Ggz-aanbieder 1np sponsort schaatsploeg

1np is een franchiseorganisatie waar zo’n zeshonderd zelfstandige psychiaters, psychologen en psychotherapeuten bij zijn aangesloten. De ggz-aanbieder trad vorig jaar al op als co-sponsor van enkele schaatsers, maar het ‘1e netwerk Professionals in de ambulante GGZ’ presenteerde zich afgelopen weekeinde bij de Nederlandse kampioenschappen afstanden als hoofdsponsor van schaatsteam 1np. Dit meldde Skipr maandag.

Marktwerking
‘De gemiddelde Nederlander is niet bekend met 1np’, aldus woordvoerster Mirjam Rietdijk tegen Skipr. ‘Met het oog op de marktwerking in de ggz is het van belang dat we onze naamsbekendheid vergroten. Schaatsen biedt veel exposure’, aldus Rietdijk. ‘Daarbij is het een schone sport die mensen verbindt. Meer in het algemeen draagt 1np met het sponsorschap de boodschap uit dat bewegen een positief effect heeft op het geestelijk welbevinden.’

Pechstein
1np staat de schaatsers niet alleen financieel ter zijde, zo meldt Skipr. ‘We sponsoren ook in vorm van mentale coaching’, licht Rietdijk toe. ‘Gezien de druk waar topsporters onder moeten presteren geen overbodige luxe. Kijk alleen maar naar de biografie van Claudia Pechtstein, waarin ze aangeeft met zelfmoordplannen te hebben rondgelopen.’

Ophef
Over de precieze hoogte van de sponsorbijdrage doet  1np geen mededelingen, maar volgens Rietdijk is het ‘een stuk minder dan wat concurrenten uitgeven aan advertenties’. Rietdijk zegt zich de kritiek op sportsponsoring door zorgaanbieders te kunnen voorstellen. Recentelijk ontstond er nog ophef over de steun van Thuiszorg Groningen aan voetbalclub FC Groningen. Rietdijk denkt echter dat er inmiddels geen zorgaanbieder meer is die als gevolg van marktwerking niet bewust werkt aan naamsbekendheid. Daarbij wordt volgens haar met twee maten gemeten. ‘Zorgverzekeraars als DSW of Univé doen ook aan shirtsponsoring. Daar is veel minder kritiek op, terwijl het toch om dezelfde financiële middelen gaat.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.  

 

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: Skipr/ANP, Koen Suyk

1 REACTIE

  1. Iedere vorm van sponsoring met gemeenschapsgeld zou per definitie niet mogelijk moeten zijn. AWBZ gelden of gelden uit de ZVW premies dienen slechts te worden aangewend voor noodzakelijke, adequate en doelmatige zorginzet en niet voor marketing activiteiten. Uitzonderingen om gemeenschapsgeld aan te wenden voor commerciële doeleinden zouden slechts kunnen bestaan als er een breed maatschappelijk (gedragen) doel mee wordt gediend.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.