Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Eigen kwaliteitslabel voor sociaal werk

Sociaal Werk Nederland heeft een kwaliteitslabel ontwikkeld voor de branche. Marije van der Meij, Projectleider kwaliteit en professionalisering bij Sociaal Werk Nederland: ‘Onze leden hebben aangegeven dat hier behoefte aan is omdat bestaande, branche overstijgende, kwaliteitskeurmerken zich vooral richten op processen en protocollen. Ons kwaliteitslabel is gebaseerd op waarden over professionalisering, vakmanschap, effect van dienstverlening en organisatie en toezicht.’
Kwaliteitslabel-iStock.jpg
‘Andere keurmerken richten zich vooral op processen protocollen. Ons Kwaliteitslabel is juist gebaseerd op professionalisering

Met dit kwaliteitslabel biedt de branche opdrachtgevers, stakeholders en klanten zicht op de kwaliteit van de dienstverlening die zij inkopen en op de organisaties waarmee ze samenwerken. Van der Meij: ‘Het is tot stand gekomen vanuit gedeelde waarden en de ambitie om altijd maximaal te presteren.’

Ware kwaliteit

Volgens Van der Meij is het voor een organisatie van belang om goede, gemotiveerde en gekwalificeerde medewerkers in dienst te hebben. ‘Dat deel van de kwaliteit van een organisatie wordt met het kwaliteitslabel ook getoetst. Professionals zijn het kapitaal. Door hún kwaliteit te toetsen, halen we de ware kwaliteit naar boven in plaats van de papieren kwaliteit.’

Intercollegiale toetsing

De leden van Sociaal Werk Nederland kunnen zich via de website aanmelden voor een toetsing. Dat kan op twee verschillende manieren. Bij de eerste mogelijkheid kan een intercollegiale toetsing ingezet worden. Van der Meij: ‘Collega’s van verschillende organisaties toetsen elkaar dan met behulp van de door ons opgestelde normen en materialen.’ Nadat de rapporten zijn geschreven, krijgen de organisaties die voldoen aan de kwaliteitseisen een vermelding in het register op de website van Sociaal Werk Nederland.

Saskia Keuzenkamp, hoogleraar Participatie en Effectiviteit: ‘Wil je de kwaliteit van de hulp verbeteren, dan zal je wat je doet onder de loep moeten nemen.’ Lees meer >>

Matchen

Voor de intercollegiale toetsing worden de organisaties die zich aanmelden door Sociaal Werk Nederland aan elkaar gekoppeld. Van der Meij: ‘Natuurlijk houden we bij het matchen rekening met concurrentie en afstand.’

Externe auditor

Wil je als organisatie graag een externe auditor, dan kan dat ook. Sociaal Werk Nederland heeft vier certificerende instellingen geselecteerd waarvan de branchevereniging vindt dat deze goed kunnen helpen met het uitvoeren en vormgeven van de nieuwe manier van toetsen. Van der Meij: ‘De auditors van deze organisaties toetsen je op basis van dezelfde normen en gebruiken de door ons als branche ontwikkelde onderzoeks- en gespreksmethode. Doorloop je ook de audit succesvol, dan krijg je niet alleen een vermelding in het register, maar ook een certificaat. Dit certificaat is bovendien te combineren met een HKZ of ISO of ander soort keurmerk.’

Zelfevaluatie

Ook los van toetsing en voordat een organisatie zich laat toetsen, is het mogelijk om een zelfevaluatie uit te voeren. Op haar website heeft Sociaal Werk Nederland van alle normen die getoetst worden een paar vragen beschikbaar gesteld. Van der Meij: ‘Wil je op een laagdrempelige manier aan de slag met de kwaliteit van je organisatie of je voorbereiden op een daadwerkelijke toetsing, maak dan de zelfevaluatie. Je krijgt dan al een goed beeld van hoe je ervoor staat en wat je eventueel kan doorontwikkelen en verbeteren.’

Niet vrijblijvend

Van der Meij verwacht in februari of maart van 2017 de eerste organisatie geregistreerd kan worden. Eind 2017 hoopt ze dat ongeveer twintig procent (ongeveer 120 organisaties) van de leden de toetsing gedaan hebben. Uiteindelijk zou het mooi zijn als alle leden van de brancheorganisatie een keurmerk hebben. Maar dat is nog toekomstmuziek. Van der Meij: ‘Het kwaliteitslabel is geen vrijblijvende aangelegenheid. We komen van ver: op dit moment heeft zeventig procent van onze leden geen keurmerk of certificering. Dat zegt niet dat ze geen kwaliteit leveren, maar het zegt wel iets over hoeveel werk we moeten verzetten. Juist in deze tijd kan aantoonbare landelijke erkenning van lokale kwaliteit van meerwaarde zijn voor alle lidorganisaties. Hoofddoel is het stimuleren van ontwikkeling, verbetering en optimale kwaliteit van de branche. Daar biedt ook de zelfevaluatie al veel handvatten voor.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.