Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De app als basis van het sociaal werk

Na een fusie van alle maatschappelijke organisaties in de stad en 30 procent minder budget, gooide Perspectief Zutphen de koers radicaal om. Sociaal werker Wiebe Zevenbergen vertelt hoe.
innovaties sociaal werk
Stichting Perspectief Zutphen werkt met nieuwe concepten om het welzijnswerk opnieuw tot leven te brengen. (Deze foto dient ter illustratie. Deze man komt niet in het artikel voor.) - Foto: ANP

Stichting Perspectief Zutphen werkt met nieuwe concepten om het welzijnswerk opnieuw tot leven te brengen. De sociaal werkers gebruiken bijvoorbeeld een app om te rapporteren, te communiceren met collega’s, overzicht te krijgen en hun eigen werk te managen.

Sociaal weker Wiebe Zevenbergen legt zijn werkwijze uit: ‘In het eerste contact met de klant en zijn systeem hang ik vaak vrijwel meteen een vel papier op. Hierop maken zij samen met stiften en post-its een schematische weergave van hun systeem: een netwerkkompas met een eco-, geno- en sociogram waarin zij beschrijven wie bij hen hoort, uit welke familie zij komen en hoe al deze mensen zich tot hen verhouden.’

Toekomstplan

‘Daarna maken ze levenslijnen met belangrijke momenten in hun leven en wie daarbij aanwezig waren. Ten slotte brengen zij bijvoorbeeld in beeld hoe hun leven er over zes maanden zal uitzien als er niets voor hen verandert, maar ook wat zij zichzelf en die ander gunnen. Op basis hiervan maken zij een plan voor hun toekomst met allerlei vragen die beginnen met: hoe kan ik of hoe kunnen wij?

Rapporteren

Staat dit eenmaal op papier dan maak ik met de app hiervan een foto zodat ik geen tijd hoef te besteden aan rapporteren. Op de app kan ik ook een lijst maken van mijn klanten. De app geeft dan vanzelf met diverse kleuren aan hoelang ik hen al ondersteun. Als dat bij een systeem al langer dan zes maanden is, is dat geen probleem mits ik mijn collega’s en teamleider kan uitleggen waarom dat zo is. Anders kijken zij met mij mee of ik mijn aanpak kan verbeteren.’

Herkenbaar?

Werk jij ook met een app of andere innovaties om jouw werk beter te doen? Deel je verhaal via de reageerknop >>

Managen

Zodra een sociaal werker in de app het adres van een klant invult, verschijnt er ook op de plattegrond van de wijk een gekleurd vlaggetje op dat adres. Hierdoor heeft hij meteen een overzicht waar zijn klanten zitten, uitgedifferentieerd naar de problematiek en kan hij zien of hij nog ruimte heeft voor nieuwe klanten. Hij managet dus zijn eigen werk waardoor de organisatie een managementlaag heeft kunnen schrappen.

Effecten

Met een effectencalculator, een tijdsintensieve methodiek, brengt de sociaal werker af en toe samen met de klant en alle betrokken hulpverleners ook minutieus het hulpverlenersproces in kaart. Vervolgens doet hij een what if-scenario waarmee we kunnen zien wat er zou zijn gebeurd als zij de interventie niet hadden gedaan en wat dit qua kosten heeft opgeleverd. Het is een nieuw instrumentarium en nog niet uitontwikkeld. Perspectief Zutphen hoopt ook hiermee te kunnen aantonen dat het werk echt effect heeft.’

Kom meer te weten over de werkwijze in Zutphen op het congres Wmo 2015 in de praktijk op 24 september. Kijk hier voor het programma en meer informatie >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.