Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Competenties van medewerkers Wmo-loketten onder de loep

Kennisinstituut MOVISIE neemt de gemeentelijke Wmo-loketten onder de loep. Doel is tot een overzicht te komen van taken en competenties van medewerkers bij deze balies. Hiermee kan de kwaliteit van dienstverlening bij de Wmo-loketten worden verbeterd.
Competenties van medewerkers Wmo-loketten onder de loep

Door Esther van Andel – Sinds de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning is de aanwezigheid van een gemeentelijk Wmo-loket verplicht. Gemeenten zijn vrij in de invulling hiervan. ‘Hierdoor is de dienstverlening van het loket niet in iedere gemeente hetzelfde en niet altijd optimaal’, zegt Corrie van Dam, projectleider van het onderzoek.

Aanleiding
‘Veel gemeenten willen weten welke deskundigheid medewerkers van Wmo loketten moeten hebben. Zij bepalen immers de kwaliteit van de gehele dienstverlening, maar hun competentieprofiel is nog niet helder. Ook het soort taken die verricht moeten worden is verschillend, legt Van Dam uit. Aanleiding voor

MOVISIE om zich hierin te verdiepen.

Onderzoek
Het kennisinstituut is op dit moment bezig met een documentenstudie van bestaande loketten. Daarna worden interviews gehouden met medewerkers van Wmo-loketten over hun taken en competenties. Groepsbijeenkomsten vormen de afsluiting van het onderzoek en maken inzichtelijk welke taken, competenties én dilemma’s er binnen de gemeentelijke loketten zijn.

Deskundigheid
‘Gebruikers van Wmo-loketten zijn niet altijd tevreden over de dienstverlening en deskundigheid van medewerkers. Zeker bij de dienstverlening vanuit een geïntegreerd loket, waarbij zorg, welzijn en wonen zijn samengevoegd.’

‘Er komt bij deze loket-medewerkers natuurlijk heel veel op hun bordje. Zij moeten kennis hebben van veel verschillende zaken, zoals wetgeving, zorggebieden en aansluitende beleidsterreinen. Ook moeten zij over veel competenties beschikken, zoals goed kunnen luisteren en vraaggericht werken’, vertelt Van Dam.

Verloop
In september dit jaar moeten de competenties voor medewerkers van Wmo-loketten beschreven zijn. ‘Eind 2008 moet duidelijk zijn welke instrumenten nodig zijn – bijvoorbeeld trainingen – om de Wmo-loketten te versterken’, aldus Van Dam.

Deelnemen
Bent u betrokken bij een Wmo-loket en heeft u belangstelling om deel te nemen aan een interview of groepsbijeenkomst, neem dan contact op met Corrie van Dam (030 – 7892121) of mail naar:

c.vandam@movisie.nl

. Meer informatie bij de rubriek Beroepsontwikkeling van MOVISIE.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.