Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Maatschappelijke kracht

De vakantie is voorbij. Het is weer druk op straat. De eerstejaars van het voortgezet onderwijs torsen, op hun fiets of met het openbaar vervoer, hun loodzware tassen richting een nieuwe fase in hun leven. Daar worden zij onder andere geconfronteerd met het fenomeen ‘maatschappelijke stage’.
Maatschappelijke kracht

Met ingang van 2011 moeten alle scholieren van het middelbaar onderwijs 72 uur maatschappelijke stage verrichten. Tja, zou u kunnen denken. Maar het is goed om te realiseren dat het om zo’n 195.000 jongeren gaat. Hiermee stroomt jaarlijks maar liefst 14.040.000 uur maatschappelijke kracht en inzet onze samenleving in. Onvoorstelbaar toch?

In de afgelopen decennia zijn voor het onderwijs nogal wat twijfelachtige beslissingen genomen en wetten doorgevoerd, maar de maatschappelijke stage is naar mijn oordeel het beste besluit van de afgelopen 25 jaar. Sinds 2002 organiseert MOOI deze stages voor een scholengroep in Den Haag. Ik kan u zeggen: een geweldige activiteit. Daarbij ook alle lof voor de leiding van de scholengroep, die heeft ingezien dat voor het organiseren en uitvoeren van maatschappelijke stages, het verstandiger is een maatschappelijke partner te vragen dan het zelf uit te voeren.

Een logische keuze, omdat wij als welzijnsorganisatie over een veel groter maatschappelijk netwerk beschikken. Het jaarlijks organiseren van circa 500 maatschappelijke stages is dan ook geen enkel probleem. Wat voor stages wij organiseren? Een paar voorbeelden: ouderen begeleiden in verzorgingshuizen, cursussen internet en mobiel telefoneren aanbieden aan wijkbewoners, welzijnsactiviteiten ondersteunen, gastheer/-vrouw zijn in een hospice, balieondersteuning bij bibliotheken, portiekbeheer voor corporaties of ondersteuning bij geluids- en lichttechniek bij optredens. Vaak combineren wij de stages ook met nieuwe initiatieven en projecten. Zo worden leerlingen dit schooljaar ingezet bij de inburgering, bijvoorbeeld bij huiswerkondersteuning of begeleiding van een stadstour voor inburgeraars.

Hoe begeleiden en ondersteunen wij deze leerlingen? Dat laten we doen door mbo-stagiaires, die daarin door ons worden gecoacht. Onderschat die mbo’ers niet. Zij kunnen uitstekend met hun iets jongere generatiegenoten omgaan. Al deze scholieren doen ervaring op met vrijwilligerswerk. Maar het is meer dan dat. Zij beseffen dat het goed is, iets voor een ander te doen en waarderen het ‘dank je wel’ enorm. Zo krijgen zij een andere kijk op de samenleving en organisaties en ondervinden zij wat verantwoordelijkheid inhoudt.

Maar het allermooiste is dat 99 procent van de schooljeugd de maatschappelijke stage ook nog eens ontzettend leuk vindt om te doen! Juist ja, dezelfde jeugd die vaak generaliserend in de media wordt beschimpt. Ik ben er van overtuigd, dat de maatschappelijke stage voor een grote groep positief bijdraagt aan haar uiteindelijke beroeps- of schoolkeuze.

Een flink aantal onderwijsinstellingen worstelt nog met de opzet en organisatie van de maatschappelijke stages. Op één of andere manier zit het in hun systeem, dat zij dit zelf moeten organiseren en uitvoeren. Overigens kunnen zij, specifiek voor de opzet en organisatie van de maatschappelijke stages, subsidie aanvragen bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ik adviseer u, als uw organisatie nog geen rol vervult op het terrein van de maatschappelijke stage, contact op te nemen met een school voor voortgezet onderwijs in uw werkgebied. Kijk of u de school kan ondersteunen. Bied daarbij vooral zelf ook maatschappelijke stages aan. Het is zeker de moeite waard en echt fantastisch om die veertien-, vijftien- of zestienjarigen zo bezig te zien.

Dik Hooimeijer (1954) is lid van de raad van bestuur van Stichting MOOI, een welzijnsorganisatie in Den Haag, Zoetermeer en omstreken. Binnen de organisatie heeft hij Marketing & Innovatie als aandachtsgebied. Sinds 1975 is hij werkzaam in de welzijnssector. Hij noemt zichzelf een absoluut welzijnsdier, maar is ook een oprecht criticaster. Naar zijn oordeel is het welzijn te weinig innovatief en speelt het niet altijd in op de tijdgeest.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.