Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe zorg je voor passend onderwijs?

Met de 4D transities is het streven dat élk kind in een veilig leer- , pedagogisch- en zorgklimaat kan opgroeien, maar dat blijkt nog niet makkelijk.
Lidwien van Noorden

De vorige keer blogde K2 over de ideale kanteling >>

Scholen moeten elk kind passend onderwijs bieden. Leerkrachten geven aan dat er meer jeugdigen met andere leef- en leerstijlen in de groep komen. Leer-, opgroei- en zorg- klimaat passend op de vraag afstemmen is nog geen gemeengoed. Het blijkt niet eenvoudig om met andere sectoren sámen een goede match te maken. Beroepskrachten hebben te maken met rolverandering, taakverandering en gedragsverandering. Van de jeugd zelf wordt ook gevraagd dat zij meer begrip gaan opbrengen voor de verschillen onderling en hun gedrag daarop afstemmen. Beroepskrachten, die intersectoraal ontwikkelen en veranderen blijken het beste in te kunnen spelen op al deze behoeften.

Passend aanbod betekent hernieuwde aandacht voor aanbod en vraaganalyse. Ook reflectie op vaardigheden ten aanzien van groepsregie en samenwerking onderling én met jeugd en ouders. Iedereen is volop aan het zoeken hoe deze kantelingen vorm te geven. Vragen die leven zijn:  Hoe gaan wij sámen met kindcentra, zorg en welzijn om met de zorg- en leerbehoeften van jeugd en hun ouders? Hoe ga ik om met kinderen met ‘speciale’ uitdagingen? Hoe neem ik in een groep alle kinderen mee? Hoe kunnen wij zorgen voor meer vertrouwen van jeugd en ouders?

Bij passend aanbod is interactie de basis; tussen kind – ouders  – beroepskrachten –organisatie/systeem – en groep. Idealiter zijn jullie met jeugd/ouders gelijkwaardige partners met ieder een eigen verantwoordelijkheid voor een kind/jongere. Dit vraagt effectieve communicatie en samenwerking met elkaar én met de jeugd/ouders. Kindercentra en wijkteams hebben daar veel ervaring mee. Maar ook zij zijn op zoek naar verbetering; ‘Al is het niet altijd gemakkelijk, het is wel mogelijk, mits we nog concreter samenwerken’.

Door het delen van kennis en ervaring op basis van feitelijke casuïstieken zoeken beroepskrachten samen naar mogelijkheden. Regelmatig óok samen met jeugdigen/ouders. Al werkend leer je van elkaar, bijvoorbeeld over de verschillende uitdagingen van de kinderen en over elkaars uitdagingen en deskundigheden, stijlen en werkwijzen. Al doende komen ook organisatiesystemen ter sprake en vindt de noodzakelijke kanteling van werkprocessen plaats. Passend aanbod weet je passender te co-creëren. De autonomie en scope van beroepskrachten zal steeds groter worden en de samenwerking zal verbeteren.

Veel professionals zeggen door samen te werken, minder werkstress te hebben, meer plezier en weer meer geloof: dat wat ik doe er ook écht toe doet.

Lidwien van Noorden, Brabants Kenniscentrum Jeugd houdt de vaart in leer- en veranderingstrajecten en let op succesvolle implementatie en draagvlak.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.