Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

De worsteling van de generalist

Ondernemerschap vraagt om keuzes maken. Je moet ergens in uit kunnen blinken om succesvol te kunnen ondernemen. Dit heb je nodig om superaantrekkelijk te worden voor klanten. Wat ik nu ga zeggen vind ik heel spannend maar ik doe het toch: Generalisten kunnen nooit ondernemend zijn.
De worsteling van de generalist

De vorige keer blogde Anneke over hoe je het beste kunt bloggen >>

Generalisten kunnen nooit ondernemend zijn omdat ze geen ruimte hebben om ergens in uit te blinken. En dat is precies waar ik veel generalisten mee zie worstelen. Steengoede professionals die ooit hebben gekozen voor een vak, die willen uitblinken, zie ik nu verward ronddolen met hun ziel onder de arm.

Vorige maand gaf ik drie webinars met de titel ‘5 succesfactoren voor meer ondernemend werken in welzijn,voor jezelf of voor een baas’. Succesfactor nummer 2 is focus. Ondernemende mensen accepteren dat ze ergens heel erg goed in zijn en gaan op weg om juist daar nog beter in te worden. Die willen van een 8 een 10 maken. Je moet focussen op die 10.

Als je geen keuzes maakt omdat je alles wel wilt of alles moet, wordt je nooit ergens steengoed in.

Ondernemend werken betekent dat je de vrijheid hebt om die keuzes te maken, dat je de vrijheid hebt om ergens steengoed in te worden. En accepteren dat er dingen zijn die je niet zo goed kunt en die laat je aan een ander over. Als je in een organisatie werkt is het erg belangrijk dat je de ruimte krijgt om te focussen en uit te blinken.

Ondernemende mensen hebben het lef keuzes te maken, om een focus te kiezen, zodat ze hun passie kunnen leven. De weg naar succes, jouw stairway to heaven, is soms lang en ook soms niet kaarsrecht. Vaak zijn er kronkels, hobbels, kuilen op jouw weg maar wat altijd blijft is jouw focus.

Om je aan te moedigen hierbij mijn lievelingsliedje:

Vorig artikelSchuivende principes
Volgend artikelPositieve krachten
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

7 REACTIES

  1. Beste JT, we moeten even opletten dat we niet langs elkaar heen gaan ‘praten’. Een specialist op een deelgebied die met plezier een circus opzet, is niet wat ik voor ogen heb. Dus helemaal met je eens. Je kijkt altijd naar het belang van je klant. Het is een zoektocht waar we nog niet uit zijn. Maar als ik generalisten zie worstelen dan vind ik dat er iets nog niet goed gaat. Ze het vak uitjagen is geen optie. Wel vragen stellen zoals jij voorstelt en samen zoeken hoe ze toch kunnen uitblinken.
    Beste C.S., dan lijkt mij dat die generalist een specialist is in de sociale kaart en netwerken. Ook daarin kun je uitblinken maar dan heb je het tenminste wel benoemd.

  2. Lees alle reacties
  3. Beste Anneke,
    Ook ik zie de worsteling van de specialist die nu gedwongen wordt en generalist te zijn. Naar mijn mening is dat nu precies het probleem. Je moet niet van een specialist een generalist willen maken.
    Een generalist is een ander type mens. Die trouwens wel degelijk kan uitblinken, namelijk in naast de client gaan staan en op basis van vertrouwen de situatie rustig in kaart brengen op alle vlakken. Vervolgens kan de generalist uitblinken in het kennen van de sociale kaart en het netwerken om deze up to date te houden en netwerken om de juiste specialisten (indien nodig) in te schakelen.

  4. Ik lees in jouw blog -vrij vertaald- dat iemand beter niet generalist kan zijn, omdat hij/zij dan niet in iets kan uitblinken. En dat is de voorwaarde om ondernemend te zijn. Op zich ben ik het daar al niet mee eens zoals ik aangaf in mijn eerdere post. Maar volgens mij is dat breed kunnen kijken (en in die functie uitblinken) ook gewoon hetgeen waar de klant om vraagt. Kijk breed met me mee, zodat we een maatwerkoplossing vinden voor whatever ik behoefte aan heb. Toch? Zo’n klant zit dan toch niet te wachten op een specialist op een deelgebied? Dat is dan toch meedoen aan een circus vergelijkbaar met de zorgcarroussel? Aan al die specialisten die op hun gebied geweldig werk doen, maar nooit het hele plaatje overzien.

    Dat is nou juist het domein van de generalist. De sociale huisarts die dingen oplost/verbindt waar mogelijk en doorverwijst op de plekken waar zijn expertise ophoudt. Generalisten met de ziel onder de arm, zou ik andere dingen mee geven dan een les pull-marketing. Ik zou ze vragen waarom ze het gevoel hebben dat ze hun eigen werk niet met een 10 beoordelen. Daar training/kennis/intervisie op zetten voordat ik ze het vak uit jaag richting een specialisme.

  5. Beste JT, ik denk dat we in het verleden met onze specialisaties erg ver van onze klanten af zijn gaan staan. En dat is zeker niet waar ik voor pleit. Mijn pleidooi gaat altijd over warme persoonlijke relaties met klanten. Anders kun je nooit hun vertrouwen krijgen. Het is ook superbelangrijk dat je als specialist een breed netwerk hebt zodat je altijd kunt helpen.
    De ‘beste’ mensen zijn vaak toch die uitblinkers, is mijn ervaring. En meer en beter werkt juist beter met een scherpe focus juist vanwege die aantrekkingskracht. In de marketing noemen we dit ‘pullmarketing’.

  6. Als generalist kun je zeerzeker uitblinken. Dat meet je niet af aan hoe goed je bent in de deelaspecten, maar aan de hand hoe goed je bent om de brede toolbox in te zetten om resultaten te boeken. En een kei van een generalist weet hoe dit moet en boekt dito resultaat. Alleen dan op een breder gebied dan een specialist. De vraag is of je deze resultaten kunt zien en dat je voor deze resultaten applaus organiseert bij je klanten.
    Frappant dat hoe meer je je specialiseert binnen welzijn, hoe verder je van de echte klanten af komt te staan. Immers, je kunt maar 1 trucje, en dat is niet altijd en overal nodig. Je wordt dan al snel een toeleverancier van diensten aan (welzijns) organisaties. Coaches, projectleidingdingetjes, advieswerk, etc. Niet mijn opvatting van ondernemerschap in welzijn, want ik ben van mening dat de beste mensen op de plekken moeten zitten waar de meeste stront aan de knikker is. Ik zie dus liever mensen die dankzij hun uitblinken ‘meer en beter’ welzijn aan klanten kunnen leveren voor dezelfde prijs.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.