Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Sociaal werk loopt achter op de zorg

Kansen en knelpunten bij het inzetten van sociale technologie in het sociaal werk. Daarover spraken bestuurders van welzijnsorganisaties elkaar tijdens het jaarcongres van Sociaal Werk Nederland. Zij namen deel aan een sessie geleid door André W. Hintzen die in opdracht van Sociaal Werk Nederland onderzoek had gedaan naar de potentie en impact en het eindresultaat presenteerde in de vorm van een essay.
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer beschreef Hans hoe jongerenwerkers omgaan met de nieuwe privacywet >>

Voor sommige bestuurders was dit hun eerste verkenning op dit thema. Ze kwamen vooral inspiratie halen. Wat zijn best practices? Wat kan sociale technologie in mijn organisatie toevoegen? Hoe pak ik dat aan? Waar kan ik kennis halen? Hoe financier ik experimenten? Kan ik die alleen initiëren of is het slim samen te werken in de regio. Hoe ga ik opschalen na een geslaagd experiment? Hoe borgen we de nieuw ontstane werkwijze?

Cure en care niet in balans

Vragen genoeg. Maar de conclusies uit het onderzoek waren enigszins teleurstellend. Het sociaal werk loopt achter bij de zorg. Samen met de grotere aandacht van VWS voor de zorg, gaat er ook verhoudingsgewijs enorm veel geld die kant op. Cure en care zijn niet in balans. Het sociaal werk komt er bekaaid van af. Bestuurders moeten het schaarse geld dat ze via gemeenten krijgen slim gebruiken. En voor (technologische) vernieuwing, die de zorg momenteel een enorme boost geeft, blijft weinig over.

Inzetten op preventie

Tegelijk roept het ministerie dat preventie én zorg in de wijk, dicht bij de mensen, liefst bij hen thuis, de groeiende kosten moeten gaan drukken. Je zou dus mogen verwachten dat daar kansen voor het sociaal werk liggen, ook om samen met je gemeente op te trekken. De belangen zijn wederzijds.

Goed plan

Door deelnemers werd onderkend dat geld vanzelf volgt op een goed plan. De opgave is dus te bedenken wat de meerwaarde kan zijn van sociale technologie voor de maatschappelijke opgaven die jouw organisatie heeft, daarbij focussen op preventie. Laat je daar eventueel over voorlichten en maak een plan. Of welzijnsorganisaties die plannen al concreet hebben, bleef onduidelijk.

De wil is er

Wie naar de sessie kwam om voorbeelden te horen uit het sociaal werk, wachtte een domper. Want die voorbeelden zijn er nog nauwelijks. Maar de behoefte daaraan klonk duidelijk. Net als de wil om aan de slag te gaan. De sessie was dan ook goed bezocht en ervaringen werden vol op gedeeld.

Afkijken en uitproberen

Het lijkt nu vooral een kwestie van afkijken, verbinden aan bestaande initiatieven, samenwerken met aanbieders, agenderen, verbreden naar en inpassen in het sociaal werk. En uitproberen wat werkt en wat niet. Het is de kunst te proberen initiatieven uit de zorg “eigen” te maken. Zodat jouw doelgroep ermee geholpen is en tegelijk je organisatie vernieuwt met innoverende producten.  Doe je dat niet, wat zijn dan consequenties op langere termijn? Wanneer je ingehaald wordt door partijen die jouw stukje van de markt afsnoepen, met technologische oplossingen die eigenlijk van jou hadden moeten komen?

Oriënteren op de zorg

Het sociaal werk zou beter zicht kunnen (moeten) krijgen op de vele nieuwe technologische vindingen in de zorg. Ga maar eens kijken wat er te halen valt. In publicaties, berichten op social media van influencers en op zorgcongressen ligt die informatie voor het oprapen. Leuk en interessant om je als bestuurder samen met je beleidsmedewerker eens te gaan oriënteren. Je krijgt er vast energie van.

Vorig artikelBlog: Een snoezelruimte voor elk gezin
Volgend artikelBlog: Bewegen doet leven
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.