Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Aantrekkelijke werkgever zijn? Let op je taalgebruik!

Hoe trek je goed en betrouwbaar personeel aan in een krappe arbeidsmarkt? Zorgorganisatie Philadelphia bedacht misschien wel dé oplossing: aantrekkelijkere functieprofielen. ‘Wij willen dat mensen warm lopen voor de functie die wij bieden in plaats van een vraagteken in hun ogen krijgen.’
Foto: AdobeStock

Wie de oude en de nieuwe versie van de functieprofielen naast elkaar legt, ziet een wereld van verschil. Is de oude versie een ellenlange grijze opsomming van gewenste taken en ‘resultaatgebieden’, de nieuwe versie is vrolijk en kleurrijk met foto’s (of illustraties) van werksituaties en quotes van cliënten en medewerkers. Is de oude versie onderverdeeld in onder andere ‘kern van de functie’, ‘plaats in de organisatie’ en ‘functionele kenmerken’, in de nieuwe versie zijn deze formele termen vervangen door: je talenten, je vakmanschap, de bewoners, je team en je plek.

Herkenbaar

Het was niet dat er klachten waren over de functieprofielen en ook over belangstelling van sollicitanten heeft Philadelphia op de krappe arbeidsmarkt (nog) niet te klagen, zegt Agnes Verhulst, als directeur Medewerkersbelang nauw bij het project betrokken. ‘Maar wij willen een aantrekkelijke werkgever zijn en dat begint al bij de functieprofielen. We willen dat (toekomstige) medewerkers zich herkennen in de functie en er warm voor lopen in plaats van dat ze vraagtekens in hun ogen krijgen.’

Interviews

De organisatie, met meer dan 8000 medewerkers verdeeld over meer dan vijfhonderd locaties, ging daarbij niet over een nacht ijs. En deed het ook niet alleen: van meet af aan is FWG (Functiewaarderingssysteem in de zorg) erbij betrokken. Vorig voorjaar zijn tientallen medewerkers geïnterviewd over hun werk. Zij kregen vragen als: Hoe ziet je dag eruit? Wat vind je leuk aan je werk, en wat moeilijk? En ook: Wat vind jij dat in een functieprofiel hoort te staan? De resultaten van deze interviews vormden de basis van de nieuwe functieprofielen die samen met FWG zijn gemaakt.

Eerlijk

De crux voor de ‘nieuwe en frisse’ profielen zit hem volgens Verhulst vooral in een andere taal: minder juridisch en meer aansprekend en concreet. ‘De oude profielen waren vooral gericht op volledigheid en correctheid, niet op aantrekkelijkheid. De nieuwe profielen zijn minder een afvinklijstje van vaardigheden en competenties en meer een beschrijving van hoe een dag eruit ziet, wat het werk echt inhoudt’. Eerlijk en niets verhullend zijn ze ook. ‘Dit is spannend werk’ en ‘Dit is emotioneel zwaar werk’ staat er bijvoorbeeld in de functieprofielen van (Coördinerend) Begeleider Wonen Intensieve Zorg MVG.

Twee varianten

Inmiddels zijn er van de vijf meest voorkomende functies nieuwe profielen gemaakt. Deze staan nu in twee varianten op de site: een variant met foto’s en een variant met illustraties. De bedoeling is om te kijken welke variant het beste werkt, maar daar is nu nog geen goede testmethode voor, zegt Verhulst.
In hoeverre deze nieuwe profielen meer of geschiktere varianten trekken dan de oude functieprofielen, kan Philadelphia ook (nog) niet meten, zegt Verhulst: ‘Maar we gaan hopelijk in de toekomst wel van kandidaten terug horen in hoeverre het een rol heeft gespeeld.’

Een pion

Collega-organisaties volgen het project bij Philadelphia met belangstelling, merkt Verhulst. ‘Het gaat geen verdubbeling van het aantal sollicitanten opleveren’, tempert ze mogelijk te hoge verwachtingen. ‘Uit onderzoek is bekend dat hoe een organisatie de hele sollicitatieprocedure afhandelt een belangrijke rol speelt bij de vraag of iemand bij je wil komen werken. Reageer je snel, ben je vriendelijk, dat is heel belangrijk. Een aantrekkelijker functieprofiel kan daar ook een rol bij spelen. Het is een pion.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.