Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Aanbestedingen in welzijn verbeteren kwaliteit niet

De Wet maatschappelijk ondersteuning heeft het aanbod in maatschappelijke dienstverlening vergroot. Bovendien werken organisaties beter samen. Werkgevers en werknemersorganisaties vinden dat aanbestedingen in het welzijnswerk negatief uitpakken: verstoring van opgebouwde netwerken en slechtere kwaliteit van de diensten.
Aanbestedingen in welzijn verbeteren kwaliteit niet

Door Carolien Stam – Welzijnsorganisaties hebben de Wmo aangegrepen om hun dienstverlening aan te passen aan de veranderde vraag van burgers en gemeenten. Zij zijn door de Wmo meer en zakelijker met gemeenten gaan samenwerken. Er heeft uitbreiding plaatsgevonden van jeugd-en jongerenwerk, vrijwilligerscentrales, schoolmaatschappelijk werk en schuldhulpverlening. Dat blijkt uit onderzoek naar de effecten van de Wmo voor de branche Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening.

Representatief
Op verzoek van MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening (W&MD) en de vakbonden ABVAKABO FNV en CNV heeft FCB Dienstverlening in Arbeidsmarktvraagstukken een representatief onderzoek gedaan naar de effecten van de Wmo voor de branche. Uit het onderzoek blijkt dat de Wmo een positieve stimulans heeft op het welzijnswerk.

Stimulans
54 Procent van de organisaties verbreedt het aanbod, 73 procent werkt meer en anders samen met ketenpartners en 40 procent werkt meer prestatiegericht. 81 Procent van de organisaties meldt dat de Wmo heeft geleid tot organisatorische veranderingen. De werkdruk is toegenomen. Aan medewerkers worden andere eisen gesteld dan voorheen: nieuwe werkmethodes, het werk is vraaggerichter en activiteiten moeten worden verantwoord. 83 Procent van de organisaties geeft aan de medewerkers daarin bij te scholen.

Kritisch
Werkgevers en werknemersorganisaties zijn zeer kritisch over het aanbesteden van welzijnswerk. Uit het onderzoek blijkt dat het gemeenten maar mondjesmaat lukt om haalbare doelen, resultaten en transparante procedures voor de welzijnspraktijk helder te formuleren. Aanbesteden leidt volgens sociale partners vaak tot het wegvallen van opgebouwde infrastructuren, verstoring van samenwerkingsrelaties, kapitaalsvernietiging, verhoging van overhead en onrust onder het personeel. Van aantoonbare kwaliteitsverbetering is geen sprake.

Gekwalificeerd
Goed opgeleide professionals zijn van essentieel belang voor de kwaliteit van de te behalen Wmo-doelen, vinden de sociale partners. Maar het wordt steeds moeilijker om goed gekwalificeerd personeel te vinden. Dat geldt vooral voor de groeisectoren. Het niveau van de opleidingen moet aangepast worden en nascholing is belangrijk. Scholingskosten moeten volgens de sociale partners doorgerekend worden in de prijsafspraken met gemeenten. Het is verontrustend dat een kwart van de welzijnsorganisaties – vooral in de grote steden – aangeeft dat tarieven en prijzen niet kostendekkend zijn.

Bezuinigingen
Verder waarschuwen werkgevers- en werknemersorganisaties voor mogelijke bezuinigingen op de professionele ondersteuning. Buurtvrijwilligers moeten kunnen blijven rekenen op professionele ondersteuning.

Het rapport is te downloaden / bestellen: www.fcbwjk.nl

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: MOgroep/Foto: ANP/Marcel Antonisse

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.