Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Smeekbede aan coalitie-onderhandelaars

In maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. De verkiezingscampagnes beginnen in full swing te komen met onder andere flyerende politici bij de winkelcentra. Na de verkiezingen worden colleges gevormd en wethouders portefeuilles verdeeld. Deze blog is min of meer een smeekbede voor de coalitie-onderhandelaars.
Smeekbede aan coalitie-onderhandelaars

Drie grote transities, te weten zorg, jeugd en participatie zijn aanstaande. In Den Haag, zoals in heel veel grote en middelgrote gemeenten, hebben meerdere wethouders één van de transitie-onderwerpen (of delen ervan) in hun portefeuille. Waar ook weer ambtelijke apparaten achter zitten. Met een stevige waarschijnlijkheid van verkokering. In Den Haag zijn vier en half wethouders betrokken bij de transities. Naar mijn mening is dit niet effectief voor de toekomst.

De drie grote transities hebben alles met elkaar te maken. Participatie kan worden ingezet voor vrijwillige (of stages) ondersteuning zorg, kan leiden tot gezonder leven. Het is een belangrijk instrument om de leefomgeving van kinderen te verbeteren. Investeren in jeugdigen terwijl papa en mama verzuurd, boos, arm en apathisch werkloos op de bank zitten, is volkomen zinloos.

Juist omdat alles met elkaar te maken heeft, moet elke vorm van bestuurlijke en ambtelijke verkokering vermeden worden. Ook omdat de transities met bezuinigingen gepaard gaan. Een extra motivatie om bestuurlijke regie, lees financiering, zoveel mogelijk in één hand te houden. Verkokering is duur!

Ik pleit er dan ook voor dat er een portefeuille sociaal domein komt. Geen wethouder welzijn, sport of zo iets. Een wethouder sociaal domein.

In dat sociale domein moet, in een grote stad als Den Haag, in ieder geval gezondheidszorg, welzijn en participatie zitten. Hiermee heeft één wethouder regie over twee grote transities. Jeugd hieraan toevoegen maakt de portefeuille in Den Haag te omvangrijk. Een wethouder Jeugd en Onderwijs lijkt mij realistischer.

Dat welzijn-onderdeel vormt van deze portefeuille lijkt mij evident. De bezuinigingen die met de transitie zorg (AWBZ) gepaard gaan, moeten vooral opgevangen worden door krachtige lokale preventieve inzet. Daarin vormt welzijn een belangrijk instrument bijvoorbeeld huisartsen en - op preventie gerichte - wijkverpleegkundigen.

De wethouder sociaal domein, en daarmee het stadsbestuur, kan op deze manier directer en beter de transities regisseren. Belangrijk is wel dat deze wethouder zeer nauw samenwerkt met de wethouder Jeugd en Onderwijs omdat, zoals ik eerder aangaf, onder meer participatie en gezondheidszorg (gezond leven, overgewicht e.d.) een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan jeugdbeleid.

Het Rijk 'verkoopt' de transities met slogans als, dichter bij de burger, meer invloed burger, kortere lijnen, efficiënter, vraaggerichter, meer directe regie. Dus coalitieonderhandelaars: begin met het goede voorbeeld te geven!

Dik Hooimeijer

2 reacties

  • AMJ Krakers

    Ik sluit me aan Dik!

  • K Marges

    Ben ik ook al een tijdje van mening.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden