Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Gemeente weet mantelzorger maar moeizaam te bereiken

Ongeveer de helft van de gemeenten vindt dat ze hun visie, de informatievoorziening en begeleiding rond mantelzorg ‘goed voor elkaar’ heeft. Desondanks zijn mantelzorgers wel moeilijk te bereiken, aldus de gemeenteambtenaren. Dit blijkt uit onderzoek van MOVISIE.
Gemeente weet mantelzorger maar moeizaam te bereiken

MOVISIE deed samen met 14  provinciale Centra voor Maatschappelijke Ontwikkeling onderzoek naar de basisfuncties vrijwilligerswerk en mantelzorg onder 383 gemeenten. De nulmeting vond plaats in het kader van het meerjarenprogramma ‘Goed voor Elkaar’. De resultaten maken voor de gemeenten duidelijk waaraan nog gewerkt moet worden op prestatieveld 4 van de Wmo. Mantelzorgers en vrijwilligers zien wellicht nog meer of andere verbeterpunten in hun gemeente dan wat er uit het onderzoek komt. Maar het belang van de studie is vooral te achterhalen hoe de basisfuncties zich op lokaal niveau ontwikkelen, aldus de onderzoekers.

Emotionele steun
De ondervraagde ambtenaren vinden dat hun gemeente goed scoort op de basisfunctie ‘Visie en Beleid’. Dat betekent dat gemeenten mantelzorgers betrekken bij het maken van mantelzorgbeleid, en ook dat er aandacht is voor herkenning en waardering voor hen. Gemeenten met duidelijk mantelzorgbeleid vinden vooral advies en begeleiding, informatie, respijtzorg en emotionele steun belangrijke onderdelen, aldus de ambtenaren.

Lastig
Er zijn relatief veel gemeenten die informatie, advies en begeleiding geven aan mantelzorgers. Maar daar wordt volgens de gemeenteambtenaren nog niet genoeg van gebruikgemaakt. Ze merken op dat mantelzorgers lastig zijn te bereiken. Dat geldt ook het aanbieden van emotionele steun. Gemeenten hebben het organiseren van lotgenotengroepen en individuele begeleiding vaak al ‘goed voor elkaar’ of ‘in ontwikkeling’, maar mantelzorgers maken er weinig gebruik van.

Bijzondere bijstand
Basisfuncties die veel beter moeten, zijn financiële tegemoetkoming en materiële hulp. Mantelzorgers die vanwege het zorgen in geldproblemen raken, willen graag een tegemoetkoming in de kosten, bijvoorbeeld fiscale compensatie of bijzondere bijstand. Onder materiële hulp valt bijvoorbeeld een parkeerpas of een woningaanpassing. Bij 38 procent van de ondervraagde gemeenten is deze hulp nog niet goed geregeld.

Steunpunt
De grote gemeenten doen het in het algemeen beter dan de kleinere, zo blijkt uit het onderzoek. Vaak hebben zij meer budget. Hoewel dat per hoofd van de bevolking vergelijkbaar is, zijn de grote gemeenten bijvoorbeeld beter in staat om een sterk steunpunt te financieren.

Het meerjarenprogramma ‘Goed voor Elkaar’ (2009-2012) wordt gecoördineerd en uitgevoerd door MOVISIE in samenwerking met adviseurs van de provinciale Centra voor Maatschappelijke Ontwikkeling (CMO’s).

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Bron: Foto: MOVISIE

Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden