Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Wmo: burger is tevreden, maar het kan nog beter

SGBO bracht onlangs de publicatie ‘Hoe klanten en burgers de Wmo ervaren’ uit. Hierin staan de resultaten van 300 tevredenheidsonderzoeken onder burgers over de Wmo. De scootmobiel doet het goed, het vrijwilligerswerk is in opmars. Maar het kan nog beter.
Wmo: burger is tevreden, maar het kan nog beter

De 300 tevredenheidsonderzoeken Wmo over 2009 zijn gedaan in 347 gemeenten. Ze waren gericht op de negen prestatievelden van de Wmo: leefbaarheid en sociale samenhang, ondersteuning jeugd, loket, mantelzorg en vrijwilligers, bevorderen deelname, individuele voorzieningen, maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingsbeleid. Uit de onderzoeken blijkt volgens SGBO dat cliënten bang zijn dat uiting geven aan ontevredenheid consequenties heeft voor de ondersteuning. Voor een compleet beeld was daarom een combinatie van kwantitatief onderzoek (schriftelijke vragenlijsten) en kwalitatief onderzoek (interviews) nodig.

Eenzaam
Van alle respondenten zegt 2,5 procent zich vaak eenzaam te voelen, ruim een kwart soms. Van de autochtonen voelt 84 procent zich bijna nooit eenzaam, tegen 23 procent van de allochtonen.
Van alle prestatievelden blijkt het het moeilijkst om grip te krijgen op de doelgroepen van de maatschappelijke opvang (prestatieveld 7), de oggz (8) en de verslavingszorg (9). Deze kwetsbare mensen zijn soms moeilijk te bereiken. Volgens SGBO moeten gemeenten investeren in samenwerking met professionals binnen deze velden.

Huishoudelijke zorg
Bij de huishoudelijke zorg lijkt het daarentegen erg goed te gaan, afgaande op het rapportcijfer: cliënten geven gemiddeld een 7,8. Wel is er behoefte aan meer uitleg bij de aanvraagprocedures. Opvallend is dat het aantal cliënten dat een pgb voor huishoudelijke hulp heeft, daalt: van 27 procent in 2008 naar 21 procent in 2009. SGBO geeft als mogelijke verklaring dat de uitvoering van een pgb als ingewikkeld wordt ervaren. Ook het gebruik van collectief vervoer daalde, en wel van 51 procent (2008) naar 40 procent (2009).

Scootmobiel
De scootmobiel doet het goed. Van de gebruikers is 93 procent (zeer) tevreden over de dienstverlening van de leverancier en 88 procent (zeer) tevreden over de kwaliteit van de scootmobiel. Andere opvallende resultaten zijn dat het vrijwilligerswerk in opmars is (van 38,3 naar 46%) en dat mantelzorg steeds bekender wordt. Tegelijk ervaren mantelzorgers vaker overbelasting. Respijtzorg is een goede manier om mantelzorgers te ondersteunen, benadrukt SGBO.

Aanbevelingen
De belangrijkste aanbevelingen voor gemeenten zijn: meer uitleg van procedures, meer duidelijkheid over klachtenprocedures en betere regie van en betere samenwerking met professionals. Meer uitleg van procedures is nodig om cliënten duidelijker te maken wat ze kunnen verwachten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de reden waarom iemand wel of niet in aanmerking komt voor een voorziening, welke organisaties welke activiteiten aanbieden en hoelang het duurt voordat iemand een voorziening krijgt.

Betere communicatie
Om meer duidelijkheid over klachtenprocedures te scheppen, moeten gemeenten beter met cliënten communiceren. Klachten komen vaak niet bij de gemeente terecht. Daardoor denkt die soms dat ‘alles goed gaat’. Investeren in de relatie met professionals is, tot slot, noodzakelijk omdat zij over informatie beschikken die gemeenten helpt het aanbod goed aan te laten sluiten op de klant, aldus SGBO.

Link: Hoe klanten en burgers de Wmo ervaren. Resultaten tevredenheidsonderzoeken Wmo over 2009

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter>>

Bron: Jeroen Wapenaar/cover SGBO

Foto

  • Wmo: burger is tevreden, maar het kan nog beter

86243

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    joop

    het sitaat uit : Scootmobiel
    De scootmobiel doet het goed. Van de gebruikers is 93 procent (zeer) tevreden over de dienstverlening van de leverancier en 88 procent (zeer) tevreden over de kwaliteit van de scootmobiel.

    hier klopt niks van , deze prognose is zekers van 2 jaar geleden ... ze moeten er neer zetten dat de nieuwe aanschaf zowat bijna zelf betaald moet worden omdat de overheid vind dat een scootmobiel een luxe vervoer niddel is voor luie mensen ... schandelijk gewoon om voor een scootmobiel een eigen bijdrage te vragen en voor een elektrisch rolstoel gebruiker niet ,,,

    ...

  • no-profile-image

    wilma waijenberg

    wat mij opvalt bij dit soort van onderzoeken,dat altijd wel de gebruikers van de w.m.o. worden gevraagd maar nooit de medewerkers die door de aanbesteding in de thuiszorg verplicht moesten over stappen naar een andere werkgever.
    voor veel clienten is er niets veranderd,maar de thuishulpen werken nu voor een werkgever waar ze zelf niet voor hebben kunnen kiezen,want de client kon kiezen van welke gegunde zorgaanbieder zij de hulp wilden hebben.waar ik nu benieuwd naar ben ,of de thuishulpen het net zo naar hun zin hebben bij de nieuwe werkgever als hun clienten.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden