Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Geitenwollen social media

Een groep gedreven noordelijke opbouwwerkers (verenigd in KIONN) wilde weten welke kansen sociale media bieden in het behalen van hun doelstellingen in het veranderde ‘voorliggende’ terrein. Mooie, markante mensen. Een had voor de gelegenheid zelfs zijn sandalen met geitenwollen sokken aangedaan, dat werk.
Geitenwollen social media

De vorige keer blogde Hans over waarom welzijn moet adverteren op Facebook >>
In de workshop die ik aan hen gaf stonden we uitvoerig bij stil bij de doelen. Zoals je mag verwachten, leverde dit stevige inhoudelijke discussies op. Al snel trokken zij vergelijkingen tussen sociale media nu en het welzijnswerk dat er altijd al is geweest. Ze zeiden: 'Het is helemaal niet zo anders als wat we normaal gesproken doen. Het is alleen een andere manier, een ander communicatiemiddel.'

Een van hen zag als belangrijkste functie van het inzetten van sociale media: zorgen dat mensen participeren. Dat ze -weer- gaan meedoen in discussies over zaken die hen aangaan. Mensen een stem geven en leren die via sociale media te uiten. Sociale media inzetten om mensen sterker maken en hun positie helpen te verbeteren. 'Het word tijd om de barricaden weer op te gaan!',  zei hij.

Wat zou je doen wanneer een jongere bij je komt met de vraag: 'Ik kan geen stageplek vinden omdat ik Turks ben.' Normaal gesproken kijk je dan in je netwerk wie kan helpen. Je kunt die vraag ook op Twitter zetten. Of beter, die jongen leren dat zelf te doen. Anderen kunnen zijn vraag verder helpen komen door het te delen. Meer mensen gaan dan met hem meedenken. Misschien heeft hij zo wel eerder, of beter resultaat dan op de oude manier.

Het bleek dus makkelijk om als sociaal werker toepassingen te bedenken. Maar hoe begin je simpel met de inzet van sociale media?

  • Ga bij jezelf na: wat is mijn functie, doelen en welke rol vervul ik? Mensen een stem geven, verwijzen, hulp verlenen of ondersteuning bieden? Maak zakelijke accounts aan op Twitter, Facebook en/of Linkedin. Liefst afgestemd met je collega's zodat jullie samen uitdragen in woord en beeld dat je vanuit jullie organisatie werkt. Als een bepaald soort sok je helpt in de beeldvorming naar buiten, gebruik die dan.
  • Ga anderen in je werkgebied volgen. Zoals wijkagenten, de pers, ondernemers, bewoners en politici. Ze zullen jou waarschijnlijk ook gaan volgen.
  • Begin klein, hou het bij jezelf, kijk goed naar je eigen werk en vertel wat je daarin meemaakt.
  • Stel een lijstje op met onderwerpen waarin jouw doelen terugkomen en waar je veel van weet. Gebruik dit als inspiratie voor je berichtgeving.
  • Probeer eens wat uit. Plaats bijvoorbeeld een bericht op Twitter en kijk wat er gebeurt. Krijg je reacties? Volgers? Een compliment? Of een stageplek voor die jongen?
  • Geef het wel even tijd. Je hebt niet meteen resultaat. Plaats regelmatig nieuwe berichten (om de dag minimaal). Kijk wat het meest aanslaat bij je volgers en ga op die lijn verder. Na een maand of 2 / 3 je is aantal volgers gestegen.
  • Dat is de basis waarop je verder kan bouwen. Voer je activiteit geleidelijk op, plaats meerdere berichten en ook korter op elkaar.

Hoe denk jij dat sociale media jou kunnen helpen om jouw sociale doelen te behalen? En helpt het beeld van een zekere sok je daarbij of kies je voor wat anders?

Laat hieronder een reactie achter.

 

Voeg jij cliënten als vriend toe op Facebook? 'Het kan wel, als je er maar afspraken over maakt en het zakelijk houdt', zeggen de deskundigen in Zorg + Welzijn magazine. Lees hier meer >>

Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden