Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Buurtteams in de spotlight

Wil jij graag met jouw project in de spotlight staan? Grote advertenties in de Telegraaf, reclame zendtijd tijdens Goede Tijden Slechte Tijden, aan tafel bij De Wereld Draait Door, in het lokale nieuwsblad of zoek jij het in de online media? Via Twitter meer dan 10.000 volgers, een website op positie nummer 1 in Google of op Facebook vele fans. Zogezegd, vele mogelijkheden om in de spotlight te staan, maar waar richt jij je op?
'Waarom wil je in de spotlight komen te staan?'
'Waarom wil je in de spotlight komen te staan?'

In verschillende gemeenten zijn buurtteams in opkomst. Binnen deze teams werken professionals vanuit verschillende disciplines en organisaties samen. Zij ondersteunen en raadplegen elkaar met problematiek uit de buurt. Iedere stad heeft waarschijnlijk een eigen doelstelling en misschien een eigen benaming voor deze buurtteams, maar samenwerking staat centraal.

Buurtteams zijn op projectbasis en hebben vaak geen officiële status, maar willen wel onder de aandacht komen! Dit kan zo klein (twittervolgers) of groot (reclame op RTL4) zijn als je zelf wilt. Als je als buurtteam in de spotlight wil komen, stel jezelf dan eerst de volgende vragen:

1. Waarom wil je in de spotlight komen te staan?
Wil je meer klanten trekken? Wil je de unieke aanpak promoten? Wil je extra financiën ontvangen? Of heb je andere doelen voor ogen?

2. Wie wil je bereiken?
Wil je de gemeente laten zien welke resultaten jullie behaald hebben, zijn jullie op zoek naar extra klanten uit de buurt of wil je een nieuwe financier aantrekken? Dit zijn verschillende doelgroepen, waarop jij jouw boodschap en middel kunt aanpassen.

3. Wat is het unieke van jullie buurtteam?
Kun jij in twee minuten vertellen wat het unieke is van jullie aanpak en kun jij hier concrete voorbeelden van geven? Kun jij vertellen welk probleem jullie oplossen als buurtteam?

4. Wat vertel je als je in de spotlight komt?
Je kunt de focus leggen op een aantal succesverhalen van klanten, de unieke doelstelling van het project of je laat de klant zelf aan het woord.


Dit zijn vragen waarbij enkele suggesties staan beschreven. Niets is goed of fout, maar belangrijk is het om na te denken wat je doel is en wat je wil bereiken met jouw moment in de spotlight. Heb je bovenstaande vragen beantwoord en kun je helder formuleren waarom je in de spotlight wil komen en wat jouw unieke verhaal is? Dan enkele tips:

• Leer de (lokale) journalisten kennen en stuur ze een pakkend persbericht
• Blog op een (eigen) website over jullie successen en mislukkingen
• Plaats een banner op relevantie websites
• Betrek de buurtkrant/lokale krant bij jullie werkzaamheden
• Nodig de gemeente (waaronder de betrokken communicatiemedewerker) regelmatig uit om de voortgang te bespreken
• Organiseer een mini-symposium voor buurtbewoners, professionals en andere wijken
• Maak een Twitteraccount aan en deel het lokale nieuws
• Deel weggevertjes (kauwgom, flesjes water etc.) uit

Zo zijn er nog tal van ideeën, maar het allerbelangrijkste is: ga aan de slag. In de spotlight staan betekent een continu proces. Niet eenmalig een persbericht versturen, een Facebookaccount aanmaken en een maand lang posten en dan een maand niet, of een radiospotje. Het betekent continu door, hele weken en maanden, de succesfactoren laten zien aan de buitenwereld!

Ik hoop je snel in de spotlight te zien staan!

Lizet Bakker

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden