Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Fijne feestdagen mailterreur

Op 16 december kreeg ik mijn eerste kerstkaart-mailing, 17 december kwamen de volgende twee e-mails binnen en na 18 december stroomden de kerstwensen binnen. Via Facebook word ik overladen met berichten voor fijne feestdagen. Er lijkt geen eind aan te komen. Eigenlijk lees ik de e-mails en berichten niet eens meer. Herken jij dit? Weet jij van welke relatie of organisatie jij een e-mail hebt ontvangen? Ik niet! Waarom versturen organisaties eigenlijk mailings? En heeft dit eigenlijk effect?
Fijne feestdagen mailterreur

Vanuit De Participatieformule versturen om de  2/3 weken een digitale nieuwsbrief naar onze klanten en relaties. We doen dit om in contact te blijven met onze klanten en te vertellen wat ons bezig houdt, maar ook te vragen wat de klanten bezighoudt. De ene e-mail is informatie over participatie door middel van een blog of video, de volgende e-mail vraagt om de mening van de klant, de andere e-mail gaat over onze dienstverlening en de volgende is een uitnodiging voor een leuke bijeenkomst of een vraag om mee te denken. Voor De Participatieformule betekent dit een leuke e-mailmix om onze klanten beter te leren kennen en onze ideeën en diensten te verspreiden.

  • Maar wat is nu eigenlijk het effect van een mailing? Een aantal feiten op een rij:
  • Het gemiddelde openingspercentage van een mailing is 32,9%.
  • Mailings verstuurd op zaterdag worden het meest geopend.
  • Meer dan 80% van de mailing wordt tussen 9.00 en 17.59 verstuurd.
  • In Zorg en Welzijn is donderdag de favoriete dag om een mailing te versturen.

Bron: National E-mail Benchmark

Je kunt op vele manieren contact onderhouden met jouw doelgroep om te zorgen dat ze gebruik maken van jouw dienstverlening. Uiteraard per e-mail, maar ook face tot face, groepsbijeenkomsten, telefonisch, via een website of fora. De meest effectieve manier hangt af van jouw doelgroep. Heb jij veel 70-plussers van allochtone afkomst, dan is face to face waarschijnlijk effectiever dan een mailing. Heb jij echter veel zakelijke klanten tussen de 20 en 50, dan kan een mailing een ideale manier zijn om jouw diensten onder de aandacht te brengen.

Verstuur jij ook al mailings, maar wil je het effect vergroten dan volgen hier enkele tips:

  • Vertel  een persoonlijk verhaal; ook wel storytelling genoemd. Burgers, klanten en cliënten willen zich kunnen inleven en identificeren met een product of dienst die jij levert.
  • Video's worden meer en meer bekeken. Een korte video is een prachtige manier om jouw cliënten, burgers of klanten te bereiken.
  • Verzin een sprekend onderwerp voor jouw mailing, waardoor jouw klanten getriggerd worden om de mailing daadwerkelijk te openen.

Verstuur jij ook wel eens mailings? Zo ja, wat is het resultaat van deze mailings? Wil je weten hoe ik bij De Participatieformule een e-mail verstuur? Schrijf je dan in via http://departicipatieformule.nl/nieuwsbrief-ontvangen/

Lizet Bakker

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden