Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Jongerenwerkers zijn altijd te laat

De school en het jongerencentrum zijn vaak gescheiden werelden. Aan het einde van de schooldag loopt de leerling het schoolgebouw uit en loopt de jongere het jongerencentrum binnen. Op school krijgt de leerling formeel onderwijs, in het jongerencentrum doet de jongere competenties op via niet-formele leermethoden. Maar natuurlijk zijn de leerling en de jongere dezelfde persoon. Om jongeren goed van dienst te kunnen zijn, is het dus belangrijk dat het onderwijs en het buitenschoolse veld meer met elkaar samenwerken.
'Jongerenwerkers zijn altijd te laat'
'Jongerenwerkers zijn altijd te laat'

Het nieuwe EU-programma Erasmus+ biedt hiervoor interessante mogelijkheden. De verschillen tussen het onderwijs en het jongerenwerk lijken soms erg groot. Niet alleen maken we het onderscheid tussen formeel onderwijs en niet-formeel leren. Ook zijn beide werelden verschillend georganiseerd en is de manier van werken anders.

Een docent is vaak uit ander hout gesneden dan een jongerenwerker. Ik heb veel bijeenkomsten en trainingen voor jongerenwerkers georganiseerd. Ze zijn altijd te laat. Op dit moment organiseren we een grote bijeenkomst voor mensen uit het onderwijs en het jongerenwerk. De beschikbare ruimte voor het onderwijs zat na drie dagen vol. De jongerenwerkers melden zich waarschijnlijk in de laatste week aan. Als ze zich al aanmelden.

Natuurlijk, met zo'n generalisatie is de wereld gemakkelijk in te delen. Maar het is interessant om te zien hoe beide sectoren op andere manieren werken aan de ontwikkeling van jongeren. Bij een bijeenkomst die ik een paar jaar geleden organiseerde zat een jonge hogeschooldocente naast een ervaren jongerenwerker. De docente vertelde over haar studenten, die gemotiveerd zijn om een tijdje in het buitenland te studeren en hiervoor zelf de informatie wel opzoeken. De jongerenwerker vertelde over 'zijn' jongeren, die de hele dag staan te sjorren in de Rotterdamse haven en voor wie het buitenland meer dan een brug te ver is. Twee totaal verschillende belevingswerelden, naast elkaar aan één tafel.

Het nieuwe EU-programma Erasmus+ beoogt deze verschillende werelden vaker samen te brengen. Juist omdat in de dagelijkse praktijk het onderwijs en het buitenschoolse veld niet altijd gescheiden zijn. De maatschappelijke stage en de nadruk op competenties in het onderwijs zijn hier voorbeelden van. Er zijn goede voorbeelden bekend van scholen en welzijnsinstellingen die een waardevolle samenwerking hebben gevonden. Bijvoorbeeld door de competenties die jongeren opdoen om buitenschoolse niet-formele leeractiviteiten formeel op te nemen in hun portfolio op school.

Voor een jongere maakt het niet uit. Zowel de kennis en vaardigheden die hij op school leert als de competenties die hij buiten school opdoet, wil hij gebruiken voor zijn verdere persoonlijke groei en voor een goede plek op de arbeidsmarkt. Erasmus+ biedt nieuwe Europese subsidiemogelijkheden voor zogenaamde strategische partnerschappen tussen onderwijs en de jeugdsector. Zoek de samenwerking met het onderwijs dus op, en laat je informeren over de nieuwe Europese kansen. En wacht niet te lang met je aanmelding.

Mark Snijder

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden