Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Durf te vragen

Ik was erbij dit jaar op het Wmo congres. De meeste indruk maakte Pieter Hillhorst met zijn pleidooi voor samenredzaamheid. Samen zorgen voor elkaar en dat kan nog veel beter dan dat we nu al doen. Wat nodig is, is een platform wat ons toegang geeft tot de overvloed die er is. Want die is er.
Durf te vragen

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Zijn vraag aan de zaal, ‘wie heeft er allemaal een boor in huis?’, leverde een zaal vol opgestoken handen op. Maar weten wij dat een boor in zijn hele leven maar gemiddeld 13 minuten wordt gebruikt? Aan een paar boren in een wijk hebben we genoeg. Maar hoe vinden we die boren? Waar is het depot?

Ik ben het met Pieter eens: we hebben een platform nodig dat ons toegang biedt tot de overvloed (weg met het schaarste denken want daar worden we alleen maar verdrietig van!). Natuurlijk zijn er al allerlei initiatieven zoals tafeltje delen maar dit is niet genoeg. Voor echte transitie hebben we massa en volume nodig. Een soort van Google naar overvloed. Ik krijg het beeld van een universeel en makkelijk toegankelijk steunsysteem.


Nu wil ik jullie graag vertellen over een concept dat in mijn ogen absoluut de potentie heeft om uit te groeien tot dit grote steunsysteem. Het heet Durftevragen! Nils Roemen is de bedenker van Durftevragen. Nils: ‘Durftevragen stelt iedereen die het Echt Wil in staat om vragen op te lossen en om ideeën, dromen en ambities waar te maken. Dit doen we door kennis, ideeën en diensten te delen en netwerken met elkaar te verbinden. We ervaren dagelijks dat dit ‘sociaal kapitaal’ sterk genoeg is om ook jouw droom een impuls te geven, als je vraagt om wat je écht wilt. Je snapt het wel… wij geloven inmiddels dat bijna alles wat je echt wilt ook echt kan lukken. Niet vanzelf, door het heel hard te hopen, maar wel door heel slim gebruik te maken van alle mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben.’

Durftevragen maakt een onstuimige en fascinerende groei door mede dankzij social media. Op Twitter stellen mensen vragen aan hun netwerk en gebruiken ze de hashtag #durftevragen of #dtv. Op facebook is een groep Durftevragen met bijna 3000 leden en dit aantal groeit dagelijks.

Tijdens het congres kreeg ik sterk het gevoel dat ‘wij van welzijn’ in staat zijn om dit concept te omarmen en te verspreiden in onze buurten, wijken en dorpen. Dat wij het volume kunnen bieden dat nodig is voor een werkelijke transitie. Zodat wij ervoor zorgen dat dit grote steunsysteem er komt en voor iedereen toegankelijk is. Daarom zou iedere sociaal werker een durftevragen specialist moeten zijn. Bij Vivaan en Meanderomnium hebben ze Nils al op bezoek gehad!

Gooi die vuistdikke productenboeken bij het oud paper en doe vanaf nu nog maar drie dingen: bied toegang, moedig aan en help vraagverlegenheid op te ruimen. Dat is pas Welzijn Nieuwe Stijl!

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt begin dan met het lezen van het boek van Nils 'Durftevragen'. Het is gratis en je kunt het hier downloaden (onderaan de pagina): Durftevragen>>

Anneke Krakers (1962) was tot voor kort elf jaar directeur van een welzijnsorganisatie. Nu helpt zij met haar onderneming WelzijnNederland welzijnsorganisaties met hun marketing en profilering zodat zij moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Dit doet zij door middel van workshops, trainingen en de Leergang Welzijnsmarketing. Ook is zij spreker, schrijver en blogger in Welzijn. Volg Anneke op Twitter via @AnnekeKrakers >>

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    Jan Thij Bakker

    Leuk artikel Anneke! En ik ben het helemaal met je eens, voor gemeentes ligt hier een enorme kans.

    Zelf zijn we nu 3 maanden bezig met thuisafgehaald.nl een peer2peer initiatief waarbij we sociale overwaarde rondom het delen van eten gebruiken om ontmoetingen in de wijk te realiseren.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden