Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Wie ben je, wat doe je en waarom doe je dat?

In deze onzekere tijden van de Kanteling, Welzijn Nieuwe Stijl en de drie grote transities is het zaak stevig met beide benen op de grond te staan. Organisaties die met beide benen op de grond staan weten wie ze zijn, wat ze doen en waarom ze dat doen.
Wie ben je, wat doe je en waarom doe je dat?

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers  >>

De eigen transitie van het welzijnswerk naar sociaal werk, van introverte specialist naar extraverte generalist, van het buurthuis naar het plein, is in volle gang. Met mij smullen velen van de discussies, panels, essays en congressen waar we mogen debatteren. Het levert veel goede inzichten op. Inzichten die we heel hard nodig hebben om te weten:

• Wie we zijn
• Wat we doen
• Waarom we dit doen

Maar nu, juist nu, wordt het de hoogste tijd uit al deze verworven inzichten onze keuzes te maken. Marketing is keuzes maken. Daar zijn we in het welzijnswerk helaas niet zo goed in: we willen er voor iedereen zijn, we willen met alles helpen. Was dit vroeger nog ingegeven door een oprechte gedrevenheid om te willen helpen, nu speelt geld de noodzakelijke hoofdrol. Op jacht naar potjes, fondsen en nieuwe doelgroepen met een prijskaartje, zijn we allesvreters geworden. En is kiezen nog enger geworden.

Organisaties die met beide benen op de grond staan zijn succesvolle organisaties. Keer op keer wordt in de geschiedenis bewezen dat organisaties met een stevige organisatie-identiteit het beter doen en meer winstgevend zijn. Klanten houden van sterke merken. Juist nu!

Een organisatie-identiteit is de bron van waaruit de organisatie handelt. Het stuurt gedrag en communicatie. Het brengt alle lagen in de organisatie samen, het verbindt en versterkt. In de organisatie-identiteit liggen de antwoorden verscholen op de vragen:

• Wie zijn wij
• Wat doen wij
• Waarom doen wij dit

Marketing is keuzes maken en begint daarom nu met het maken van de keuze om tijd in te plannen voor reflectie. Er is nu voldoende geschreven en gediscussieerd om jouw balans op te kunnen maken. Bestuurders en directeuren dienen hierin het voortouw te nemen. Roep iedereen hij elkaar en ga samen op zoek naar de centrale bron waaruit je gevoed wordt. Zoek de verhalen op die verbinden, die pakken en plakken. En hak dan knopen door. Want ook dit hoort bij een transitie.

Het lonkend perspectief is de opluchting want kiezen lucht echt op. Daarna wacht het succes want met een stevige organisatie-identiteit weet jij en samen met jou al jouw medewerkers, managers en toezichthouders:

• Wie jij bent
• Wat jij doet
• Waarom jij dit doet

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden