Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Preventief werken: hoe vang je de vraag?

Preventief werken is een van de moeilijkste dingen die er is. Grote preventiecampagnes mislukken massaal (ondanks de inzet van ervaren marketeers en grote budgetten) omdat mensen nu eenmaal eigenwijs zijn. Ondanks dat staat preventief werken ook voor veel sociaal werkers hoog in het vaandel.
Preventief werken: hoe vang je de vraag?

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers  >>

Een kleine twitterconversatie tussen: Henk, Auke en mijzelf

Auke Zandstra:
Preventie werkt alleen langdurig als je er langdurig aandacht voor hebt. #vnn

Henk v/d Meer:
@AukeZandstra En de kracht van herhaling!

Auke Zandstra:
@HenkOpbouwwerk dan moet je er dus wel vaker komen

Henk v/d Meer:
@AukeZandstra Bedoel ik, herhaling van presentie en van de boodschap. Succes!

Anneke Krakers: 
@HenkOpbouwwerk @AukeZandstra Gemiddeld 7-11 keer! #herhaling #boodschap #breinpositie

Auke Zandstra:

@annekekrakers @HenkOpbouwwerk bedankt, wist ik nog niet. Regio is te groot om overal regelmatig te komen helaas.

Anneke Krakers:
@AukeZandstra En daarom is een sterke marketingboodschap/pitch zo fijn. Je komt toch regelmatig voorbij zonder er te hoeven zijn :-)

Auke Zandstra:
@annekekrakers daar heb je me toch even goed op scherp gezet, ga ik in dit kader in team gooien. Thanx

Een belangrijke marketingwet is dat mensen pas bereid zijn te ‘kopen’ als zij zelf een behoefte ervaren en ervan overtuigd zijn dat het product of dienst voorziet in het vervullen van deze behoefte. Maar hoe weet je nu wanneer jouw (potentiële) klant zover is? Zodat jij precies op dat moment hem of haar jouw aanbod op zijn of haar vraag kunt doen?

Die kans is niet zo heel erg groot. Maar er is een oplossing! In de marketing heet dit ‘positioneren’: door ervoor te zorgen dat jij een stevige positie hebt in het brein van jouw klanten kan jouw klant zelf op het juiste moment aan jou denken. De klant komt dan vanzelf met zijn vraag naar jou toe omdat hij weet dat jij de expert bent die hem kan helpen. En dat ‘weten’ is de informatie over jou en jouw dienst die zorgvuldig zit opgeslagen in een luikje in zijn brein.

Hoe krijg je nu dit luikje gevuld? Henk zegt het: door herhaling van de presentie en de boodschap. Niet 2 keer of 3 keer maar gemiddeld 7-11 keer moet jij en/of jouw boodschap voorbij komen voordat het luikje gevuld is!

Dat is best vaak. Dus 2 keer per jaar een mantelzorgnieuwsbrief helpt niet. 1 keer per jaar een groep bezoeken helpt ook niet. Minimaal eens per maand moet jij en/of jouw boodschap voorbij komen. Belangrijk is dan ook nog dat de boodschap consistent is, pakkend en plakkend. Wees creatief, varieer, gebruik social media maar zorg ervoor dat de kern van jouw boodschap steeds dezelfde is. En zo kun je ook in een grote regio of zelfs landelijk werken aan zichtbaarheid en naamsbekendheid.

Overigens is dit geheel in de lijn met Welzijn Nieuwe Stijl. De autonomie ligt bij de klant: als hij of zij eraan toe is zal hij of zij jouw hulp inroepen #vraaggericht #eigenkracht #ruimtevoordeprofessional #resultaatgericht.

Benieuwd hoe Auke dit gaat aanpakken? Je kunt hem volgen op twitter: @aukezandstra

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden