Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Waarde van welzijn

Op 5 oktober gaan we tijdens het Welzijnsdebat debatteren over de waarde van Welzijn. Goed initiatief. In tijden van schaarste wordt de vraag naar waarde actueel. Als je ieder dubbeltje moet omkeren wil je zeker weten dat jij jouw dubbeltje uitgeeft in ruil voor maximale waarde.
Waarde van welzijn

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Wat is volgens jou de waarde van welzijn? Afgelopen vrijdag heb ik samen met de deelnemers aan de workshop "Bezuinigen? Creatieve verdienmodellen voor welzijn" al even een voorschotje genomen op het debat. Op de vraag "wat is volgens jou de waarde van welzijn" kwamen mooie antwoorden als:

• verbondenheid
• sociale cohesie
• vorm geven aan zorgen voor elkaar en specifiek kwetsbare mensen
• iedereen kan meedoen, voor iedereen
• eigen kracht stimuleren

Mee eens? Waarschijnlijk wel. Maar is het scherp genoeg? Onderscheidend genoeg? Uiteindelijk zul je over jouw waarde willen communiceren met jouw klant en daarmee hem of haar het vertrouwen willen geven dat ze gerust jouw klant kunnen worden. Je wilt jouw klant overtuigen dat hij het maximale zal krijgen voor ieder dubbeltje dat hij aan jou uitgeeft. Je wilt jouw klant overtuigen dat jij hem gaat helpen bij het oplossen van zijn probleem.

Waarde krijg je van experts. Daarom ging bij 1 antwoord mijn hart sneller kloppen: 'experts in samenleven'. Wow! Dit is krachtig. Zeggen dat je expert bent en duidelijk aangeven waarin. Klanten doen het liefst zaken met experts. Met vakmensen die hun probleem begrijpen en weten hoe ze het moeten oplossen.

Het verschil tussen betrokkenheid en expertise is enorm. Kijk hier maar eens naar:

"Stichting Welzijn Bovenbroek, waar mensen centraal staan" of "Stichting Helpgraag, betrokken bij u" of
"Stichting Welzijn Raasbach, experts in samenleven". Wat spreekt jou het meeste aan? Bij welke stichting zou jij je melden als klant of vrijwilliger?

Jezelf expert noemen is natuurlijk geen kattenpies. Maar als jij jouw werk goed doet en regelmatig van jouw klanten hoort dat ze tevreden zijn dan lever jij waarde. En daar mag je trots op zijn. En natuurlijk mag je dit communiceren met jouw klanten. Graag zelfs! Jouw klanten worden daar blij van.

Hoe zou jij jezelf als expert willen noemen? Wat is de waarde die jij levert? Ik ben op zoek naar mooie voorbeelden en zou het leuk vinden als je me wilt helpen en hieronder in de reacties wilt aangeven waar jij expert in bent. 

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.



Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

4 reacties

  • no-profile-image

    Anneke Krakers, WelzijnNederland

    Ha Jilles, klopt helemaal dat 'overdrijven' een goede manier is om heel erg duidelijk te zijn. En ook het gebruiken van gewone mensentaal in plaats van onze vaktaal. Wil je duidelijk communiceren met mensen dan moet het gaan over die mensen en hun emoties. Zo maak je de verbinding.
    Dank voor jouw reactie!
    Hartelijke groet,
    Anneke

  • no-profile-image

    Jilles Soffree

    Mee eens. Je dient je aan te passen aan de tijd. Vroeger kon dat met wollige taal heel goed, nu moet je vooral duidelijk zijn en mag je best overdrijven. En meten is weten. Wij zetten zelfonderzoek in voor verbetering van onze producten.
    Een belangrijk voordeel van welzijn is, dat een welzijnsorganisatie niet een instantie is waar je iets van te vrezen hebt, zoals wel mogelijk is bij bepaalde zorginstanties, politie, corporatie of gemeente. Wij ondersteunen bewoners in het ontwikkelen van hun eigen kracht een goede samenleving te onderhouden. Zij blijven baas over hun eigen beslissingen.

  • no-profile-image

    Anneke Krakers, WelzijnNederland

    Hoi Hans, zoals je zelf al schrijft: we zijn het snel eens. Jouw aanvulling kan ik helemaal onderschrijven. Expert zijn is niet alleen een label maar moet ook inhoud hebben. Goed dat jullie dit bij Welsaen oppakken en dit ook met z'n allen doen.
    Hartelijke groet,
    Anneke

  • no-profile-image

    Hans Buijing

    Beste anneke, volgens mij zijn we het snel eens. goed om scherpte te krijgen in wat je doet en waar je voor staat. En ook goed om de wolligheid er af te halen.
    Maar is het voldoende om je expert te noemen? Het kapitaal van een welzijnsorganisatie zit in de mensen; de medwerkers (van Welsaen bijvoorbeeld) vormen het kapitaal van de organisatie. Maar een andere label is niet voldoende. Er hoort ook een houding in werk en gedrag bij. Je zelf professional noemen (zoals in het heden en verleden) zonder je professioneel te gedragen, is een dodelijke combinatie. daar wordt heel snel doorheen geprikt.
    Dit vraagt dus nog veel ontwikkeling. Bij Welsaen zijn wij (met zijn allen) daar mee bezig. We doen dat door middel van een traject van waarderend onderzoek: waar zijn we goed in en wat kunnen we verbeteren. Is dit eenvoudig? Nee! Ook omdat je naast bestaand imago ook last hebt van een ander fenomeeen. En dat is dat iedereen meent verstand te hebben van samenleven (en welzijn). Ondanks dat samenleven (op zo'n klein gebied) eigenlijk razen ingwikkeld is; het is een wonder dat we dat voor elkaar krijgen zonder continue conflicten. Maar omdat iedereen meent er verstand van te hebben moet je expertise ook zorgvuldig, gedegen, methodisch, overdraagbaar, toetsbaar, herhaalbaar, meetbaar enz. gegund worden. En daar is nog een hele wereld te winnen. vroegtijdig experise claimen kan dan ook tegen je werken. Kortom: er is nog een flinke spagaat om op te lossen.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden