Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Wanneer succes je tegenwerkt

We hebben allemaal last van DWVDD: de waan van de dag. Als jouw mailbox jou de baas is, klanten altijd voor gaan, de dag alweer om is voor je er erg in hebt, de druk van jouw opdrachtgevers zwaar op je schouders ligt, er maar geen einde komt aan je to-do lijst, dan is DWVDD jouw baas. En verschuift tijd voor marketing en profilering naar het achterste plan. Herken je dit?
Wanneer succes je tegenwerkt

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Hoe zou het zijn om in je agenda alle tijd voor je klanten te hebben die ze nodig hebben en daarbij ook tijd te hebben voor je eigen marketing en profilering? Er is een manier om dit aan te pakken. Je kunt aan de slag door meer te doen in minder tijd. Je kunt meer doen in minder tijd door in jouw aanpak waar mogelijk 1 op 1 in te ruilen voor 1 op veel. Dit ga ik uitleggen:

Het grote nadeel van 1 op 1 werken is dat het veel tijd kost. Als je succesvol bent gaat jouw succes tegen je werken: je tijd raakt op en je moet steeds meer klanten teleurstellen. En jij krijgt het steeds drukker en drukker. Soms moet je ook veel reizen zeker als je 1 op 1 huisbezoeken aanbiedt. Wanneer jouw offerte is opgebouwd uit uren en uurtarieven bereik je al gauw de limiet. En als je dan voor iedere vorm van groei meer uren nodig hebt wordt je te duur en bovendien erg kwetsbaar.

Met 1 op veel werken los je dit op. Hoe pak je dit nu aan? Hiervoor ga je eerst op een andere manier naar jouw werk kijken. De meeste diensten van het welzijnswerk zijn gebaseerd op kennis:

  • Hoe pak je schulden aan
  • Wat moet je doen als je eenzaam bent
  • Hoe wordt je als mantelzorger niet overbelast
  • Hoe organiseer je activiteiten in de buurt
  • Hoe kom je aan een maatschappelijke stage

Deze kennis kun je steeds opnieuw 1 op 1 overdragen en je zult zien dat jouw kennis vaak uit dezelfde bouwstenen bestaat. Om 1 op veel te werken maak je van die bouwstenen kant en klare pakketjes die je zonder jouw directe 1 op 1 bemoeienis aan klanten kunt leveren.

Dus bijvoorbeeld:

  • 5 tips voor ouderen om te voorkomen dat je valt
  • In 7 stappen de maatschappelijke stage vinden die bij je past
  • De gouden formule om van jouw schulden af te komen
  • Geheim recept om het als mantelzorger vol te kunnen houden

Nu ga je manieren vinden om deze kennispakketjes bij jouw klant te krijgen. Ik noem je een aantal manieren:

  • Via een digitale nieuwsbrief
  • In een boek, boekje, ebook of pfd
  • Met een luistercd of een podcast
  • Met een instructiefilmpje op Youtube
  • Via een presentatie of lezing
  • In een workshop, cursus of training
  • Met een emailcursus of een videocursus
  • In een groepsprogramma

Op deze manier kun je met jouw kennis veel meer klanten tegelijk helpen en houd je voldoende tijd over voor de klanten die echt jouw 1 op 1 aandacht nodig hebben. En als je dan nog wat tijd vrij houdt voor je marketing en profilering kan 2012 niet meer stuk.

Ik wens jullie een rustig en voorspoedig 2012!

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden