Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Allemaal scoren in de wijk

Het goede nieuws komt deze maand van nabij de grasmat. Projecten als ‘Scoren in de wijk’ (van FC Twente) en ‘De Held’ (van ADO Den Haag) zijn natuurlijk niet nieuw, maar met hun combinatie van sportiviteit en sociale betrokkenheid wel al jaren trendsettend.
Allemaal scoren in de wijk

Het nieuws is dat elke zichzelf respecterende profclub inmiddels een stichting heeft die zich voor zijn omgeving inzet, zo blijkt uit de reportage ‘De voetbalclub scoort voor iedereen’

De aan FC Twente verbonden stichting ‘Scoren in de wijk’ begon in 2004 met het ondersteunen van wijkbewoners op terreinen als sport, buurtinitiatieven, gezondheid en scholing. Deze nieuwe rol was niet alleen interessant voor sponsors, maar ook voor maatschappelijke partners zoals de welzijnsstichting, woningcorporaties, onderwijsinstellingen en de GGD.  Want, zeggen de Tukkers, als anderen iets al goed doen, willen we ze daarbij niet voor de voeten lopen. En laat duizend bloemen bloeien, waar behoefte aan is, dat ondersteunen we.

Het opmerkelijke is dat iedereen wil meedoen aan deze nieuwe maatschappelijke verbondenheid. Wijkbewoners, bedrijfsleven, partners, alle profclubs van Nederland, iedereen wil scoren in de wijk. Sportbobo’s willen zich inzetten voor hun omgeving, wijkbewoners voelen zich nog meer betrokken bij hun club en de sponsors zien hun naamsbekendheid nog verder groeien.

Bovendien gaan de projecten ook nog ergens over. Neem ‘Scoren met scholing’ en ‘Niemand buitenspel’ waarbij voortijdige schoolverlaters en werklozen op het sportcomplex werken aan hun zelfvertrouwen, motivatie en vaardigheden om een baan te vinden. Na zulke succesverhalen vraag je je af waarom negatieve ontwikkelingen als verruwing en verharding toch nog zoveel kans krijgen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.