Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Welzijnsmarketing is keuzes maken

Gelijk na mijn vakantie breken er spannende tijden aan. Ik ga volop aan de slag met de voorbereiding van mijn workshop 'Ontdek je plek: positioneren voor welzijnsorganisaties'. Positioneren is een van de belangrijkste pijlers van marketing en betekent keuzes maken. Als ondernemer weet ik daar inmiddels alles van. Daarom ter inspiratie een kijkje in de keuken van mijn bedrijf WelzijnNederland.
Welzijnsmarketing is keuzes maken

Wellicht kent u mijn website www.welzijnnederland.nl. Doelgroep van de site is: Nederlanders die gebruik maken van welzijnsdiensten en op zoek zijn naar welzijnsaanbieders in de buurt. Natuurlijk was ik zelf ook behept met de nobele gedachte dat welzijnsorganisaties niemand aan de kant laten staan. We zijn er voor iedereen. En daarmee maakte ik, in de strategische keuze voor mijn doelgroep, iedere Nederlander mijn klant.

Dit duurde gelukkig niet zo lang. Gedreven op zoek naar hogere bezoekersaantallen heb ik hulp gevraagd aan Syntens. Zo ontmoette ik Michiel Verheij. Natuurlijk was zijn eerste vraag wie de bezoekers zijn van mijn site. Toen ik mijzelf aarzelend hoorde zeggen 'alle Nederlanders', hoefde Michiel alleen nog maar in te koppen. Het werd een erg kort adviesgesprek: we spraken af dat ik eerst maar eens erover na zou denken wie mijn klanten zijn.

Mijn volgende inzicht kwam tijdens een workshop. Daar viel de term 'de klanten van mijn klanten'. Gelijk viel ook mijn kwartje. Al die Nederlanders die op zoek zijn naar een welzijnsorganisatie zijn niet mijn klanten maar de potentiële klanten van de welzijnsorganisaties. Aha. Mijn website werd daarmee een service aan welzijnsorganisaties, mijn klanten. Het propositiehuis van Syntens heeft mij verder geholpen om alle puzzelstukjes op zijn plaats te leggen. Want als je weet wie je klanten zijn, komen daarna de vragen wat jouw klanten van jou willen, hoe jij ze dat gaat bieden en waarom jij dat beter kunt dan anderen. Positioneren is hard werken aan inzichten en keuzes maar ook leuk om te doen.

Weten wie je klanten zijn en weten wat jij ze te bieden hebt maakt je sterk. Het maakt mijn bedrijf, WelzijnNederland, sterk. Zelfs zo sterk dat ik het advies heb gevolgd van Michiel om mijn volgende workshop zelf te geven en het propositiehuis te introduceren bij welzijnsorganisaties. Want dat is uiteindelijk de keuze die ik met mijn bedrijf heb gemaakt: mijn klanten zijn welzijnsorganisaties en ik help ze bij hun marketing. Ik heb een passie voor het welzijnswerk en deel de zorgen over onze ‘branding’. Met mijn hulp worden welzijnsorganisaties sterk, staan ze stevig in de markt en kennen ze hun klanten. Ik beloof dat werken aan marketing leuk is en dat het mijn klanten tevreden klanten oplevert. De site welzijnnederland.nl is daarmee een tool geworden die ik mijn klanten kosteloos aanbied om zich te profileren.

Sterk maar zenuwachtig. Want nu de datum van de workshop (18 september) dichterbij komt en de deelnemers zich weer aanmelden is het de hoogste tijd om de voorbereiding op te pakken. Zodat ook deze workshop tevreden klanten oplevert.

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maak ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau met haar onderneming WelzijnNederland.

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden