Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

‘Belang samenwerking met bedrijfsleven meer benadrukken’

‘Jullie moeten ondernemender werken’. Vertel dat zorgprofessionals en je krijgt veel gefronste blikken terug. Maar ondernemen is niet eng, gaat niet puur om geld en betekent niet een vruchteloze samenwerking met enorme concerns, meent Mariëlle Meeuwsen.
‘Belang samenwerking met bedrijfsleven meer benadrukken’

Meeuwsen is een van de auteurs van Informele zorg in bedrijf , een handleiding voor zorgorganisaties om samen te werken met het bedrijfsleven. ‘We schreven deze handleiding vooral om de meerwaarde van maatschappelijk betrokken ondernemen te laten zien, en om duidelijk te maken hoe je als zorgprofessional kan profiteren van het bedrijfsleven’, legt ze uit.


Mentaliteit

Profiteren betekent niet dat je een pot geld hoeft te verwachten, benadrukt Meeuwsen. ‘Het gaat ons voornamelijk om het veranderen van de mentaliteit. Proactief zijn, kansen benutten. De schroom voor ondernemen is er nog, die hopen we met de publicatie weg te nemen. En het misverstand dat samenwerking alleen om euro’s kan draaien. Medewerkers kunnen ook onder werktijd een cursus schilderen geven. Waar jij weer een mooie tegenprestatie tegenover kan zetten.’

Kleine bedrijfjes
Die medewerkers hoeven ook niet perse medewerkers van een groot bedrijf te zijn. ‘De eenmanszaken en hele kleine bedrijfjes worden vaak over het hoofd gezien. Terwijl juist zij vaak heel enthousiast zijn.’ In de publicatie staat bijvoorbeeld het verhaal van een styliste die een workshop styling gaf aan mantelzorgers. Na de workshop werd in de bedankfase gevraagd of ze misschien ook iets voor jonge mantelzorgers wilde doen. Omdat de styliste zelf veel voldoening uit de workshop haalde deed ze dat graag.

Terugdoen
De bedankfase is dan ook cruciaal, weet Meeuwsen. ‘Probeer altijd te inventariseren wat jij terug kan doen. Bijvoorbeeld, als dank voor het mogen gebruiken van een kantoor in het stadhuis, informatie verstrekken aan de gemeente over wat mantelzorgers nodig hebben, zoals in Hellendoorn gebeurt. ‘Behandel vrijwilligers als betrokken medewerkers van je organisatie, niet alleen als mensen die toevallig die dag voor je klaar staan. Net zoals je overigens ‘gewone’ vrijwilligers als betrokken medewerkers zou moeten behandelen.’

Meer uitspreken
Daarnaast is het belangrijk te onthouden wat jij of mensen in je directe omgeving zelf kunnen. In de publicatie wordt ook social media als kans genoemd, maar Meeuwsen waarschuwt voor forse investeringen hierin. ‘Een dure training om met Twitter om te gaan is echt niet nodig. Bovendien zijn dat juist vaak dingen die mensen graag voor vrijwel niets voor je doen.’  Ondernemen wordt binnen de zorg weliswaar meer en meer gemeengoed, vanuit bijvoorbeeld VWS zou de aandacht wat hoger kunnen, vindt ze. ‘Dat er weinig geld is begrijp ik. Maar de staatssecretaris zou wel meer mogen uitspreken hoe belangrijk die samenwerking met het bedrijfsleven is. Dat kost alleen wat tijd en energie.’

Bron: Foto: Stefanie Lap

Jeroen Wapenaar

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden