Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Opinie: Zorgorganisaties moeten laaggeletterdheid aanpakken

Laaggeletterdheid is in de zorgsector een probleem. De Nederlandse beroepsbevolking telt ongeveer 1,1 miljoen laaggeletterden. Van deze groep heeft 50 procent werk en 25 procent hiervan is werkzaam in de zorg- en welzijnssector. Zij hebben moeite met het lezen van bijvoorbeeld het werkrooster, veiligheidsinstructies en overdrachten. Zorgorganisaties moeten zich bewust zijn van dit probleem en actie ondernemen.
Opinie: Zorgorganisaties moeten laaggeletterdheid aanpakken

-OPINIE- Werken in de zorg en het welzijnswerk betekent bijscholen en bijblijven. Juist door de nieuwe (technische) ontwikkelingen en aankomende tekorten blijft het opscholen van laagopgeleide medewerkers van groot belang. Een goed ontwikkelde en opgeleide medewerker is flexibeler inzetbaar en houdt de huidige ontwikkelingen beter bij. Taalvaardigheid draagt bij aan het leveren van verantwoorde zorg en maakt ontplooiing en duurzame inzetbaarheid van medewerkers mogelijk.

Onvoldoende
Zorgmedewerkers voeren dagelijks gesprekken. Met de cliënt, met collega’s en tijdens werkoverleggen. De zorg moet goed op elkaar afgestemd zijn en iedere medewerker heeft een signalerende functie. Verantwoording over de geleverde zorg of huishoudelijke taken is gemeengoed. Mensen die laaggeletterd zijn kunnen onvoldoende lezen, schrijven en rekenen om volwaardig deel te kunnen nemen aan de informatiemaatschappij. Problemen met taal, lezen en schrijven leveren belemmeringen op in de daadwerkelijke uitvoer van de zorgtaken.

Bespreekbaar
Zorgorganisaties zouden laaggeletterdheid intern bespreekbaar moeten maken. Ze kunnen het onderwerp op de agenda plaatsen tijdens het overleg met medewerkers. Ook kunnen zij hun medewerkers een lees- en schrijfcursus kunnen aanbieden en leidinggevenden in de organisatie trainen in het herkennen en doorverwijzen van laaggeletterde medewerkers.

Veiligheid
De aanpak van laaggeletterdheid levert zorgorganisaties veel voordelen op. Een betere communicatie met de cliënt leidt tot hogere klanttevredenheid. De mondelinge en schriftelijke overdracht worden beter begrepen en uitgevoerd en geletterdheid leidt tot minder productieverlies. Een heel belangrijk punt: de mate van veiligheid neemt toe, omdat instructies en handleidingen beter worden gelezen en begrepen.

Ziekteverzuim
Ervaring van andere bedrijven met de aanpak van laaggeletterdheid laten een toename in de kwaliteit zien. Daarnaast is er een dalend ziekteverzuim geconstateerd. De persoonlijke ontwikkeling van zorgmedewerkers, bijvoorbeeld een toenemende motivatie om te werken en/of te studeren en een stijgend verantwoordelijkheidsgevoel, worden ook genoemd.

Door Maaike Linssen, projectmanager bij Stichting Lezen & Schrijven.
www.lezenenschrijven.nl

Bron: ANP-Photo

Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    Richard van Opstal

    Ik ben van mening dat laag geletterdheid niet altijd efficiënt is als het gaat om corrigeren achteraf. Onduidelijkheid in rapportages komen we tegen en men moet alsnog achteraf mondeling om begrip vragen. Niet overzichtelijk kunnen lezen waar conflicten ontstaan op de werkvloer kan een belemmering vormen voor de verstandhouding binnen het teamverband. Het komt voor bij de gewone werknemer tot aan de hoge top. Bij hoger opgeleiden zie je de fouten ook voorkomen. Tijdlimiet draagt mede ook zorg voor fouten in (indicatie) rapporten naar de cliënt of instanties toe. De kwaliteit van zorgverlening in het één op één contact van medewerkers naar cliënten toe is hier niet bepaald van toepassing naar onze ervaring. Dat laag geletterdheid en begrijpend lezen een actueel aandachtpunt is staat binnen elke proportie.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden