Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen onderzocht

Om Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) te stimuleren heeft MVO Nederland samen met MOVISIE de Nationale MBO Monitor ontwikkeld. 55 Procent van alle MKB-ondernemers blijkt maatschappelijk betrokken te ondernemen. Stefanie Lap van MOVISIE geeft tekst en uitleg.
Maatschappelijk Betrokken Ondernemen onderzocht

‘Je zou misschien verwachten, met de economische crisis en de aanhoudende bezuinigingen, dat maatschappelijk betrokken ondernemen niet leeft. Maar wij constateren dat een groot aantal bedrijven MBO wel degelijk belangrijk vindt’. Om grote geldbedragen gaat het vaak niet, 35 procent geeft niet meer dan 1.000 euro per jaar uit aan MBO en 39 procent tussen de 1.000 en 5.000 euro. In totaal geven MKB-ondernemers zo’n 1,75 miljard euro uit aan maatschappelijk betrokken ondernemen.

Teambuilding
Een belangrijk deel van dat geld wordt besteed aan alternatieve activiteiten om te werken aan teambuilding. ‘Steeds meer ondernemers gaan met ouderen op stap, naar de dierentuin bijvoorbeeld. Bedrijven in de financiële sector doen dan weer veel met jongeren, zo hebben banken programma’s om jongeren te leren met geld om te gaan.’
Voor medewerkers zijn dergelijke activiteiten inspirerend, ziet Lap. ‘Mensen zijn even weg achter het bureau en kunnen weer meer relativeren. MBO is dan ook niet alleen belangrijk voor de maatschappij maar ook voor de bedrijven zelf, ze krijgen medewerkers die beter in hun vel zitten.’

Geen kostenpost
Maatschappelijk betrokken ondernemen heeft ook voor gemeenten een belangrijk voordeel, benadrukt Lap. Ze legt uit dat het stimuleren van MBO weliswaar investeringen kost, maar dat die stimulans op termijn juist geld oplevert. ‘Bijvoorbeeld omdat bedrijven op deze manier bijdragen aan de  ondersteuning van mensen.’

Bezuinigen
Toch lijken steeds meer gemeenten ook te bezuinigen op MBO. Zo worden steeds vaker subsidies van lokale intermediairs, die bedrijven en, bijvoorbeeld, welzijnsorganisaties kunnen samenbrengen, gekort of helemaal stop gezet. Lap roept gemeenten op MBO niet als kostenpost te zien, maar juist als middel om in tijden van bezuinigingen organisaties te verbinden.

Beursvloer
Een belangrijke rol daarin speelt de Beursvloer. Dat zijn evenementen om maatschappelijke organisaties en bedrijven elkaar te laten ontmoeten. ‘Onderzoek toont aan dat per Beursvloer gemiddeld 88 matches gemaakt worden en dat ongeveer 93 procent daarvan tot daadwerkelijke samenwerking leidt’, aldus Lap.
Om MBO verder te stimuleren gaat MOVISIE onder andere samen met MVO Nederland de Beursvloer verder promoten, en zal ook de MBO Monitor voortgezet worden. 

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Twitter   Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: Foto: MOVISIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.