Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Drie vragen aan Harry Mertens: ‘Wijkprojecten moeten publiciteit zoeken’

Twee buitenlandse inzendingen voor het Kunst en Cultuur in je Wijk festival hebben dit jaar de jury- én de publieksprijs gewonnen. Het Poolse project Pericles Prince of Dolne Miasto en de Noord-Ierse film Willy Wonka. De jury en het publiek vonden dit de beste initiatieven die een positieve bijdrage leveren aan leefbaarheid in buurten en wijken. Er werd ruim 2.200 keer gestemd. Zorg + Welzijn stelt drie vragen aan Harry Mertens van MOVISIE.
Drie vragen aan Harry Mertens: ‘Wijkprojecten moeten publiciteit zoeken’

Alle prijzen gaan naar buitenlandse inzendingen, wat zijn het voor projecten?

‘Dat is opvallend inderdaad. Het Poolse project kreeg 41 procent van de stemmen voor het beste project. Dolne Miasto is een verlopen buurt in Gdańsk. Jongerenwerkers organiseerden daar samen met buitenlandse acteurs en de bewoners een toneelstuk over de wijk om de beeldvorming en de sociale samenhang te verbeteren. De film Willy Wonka is uitgeroepen tot het beste product. De film naar het verhaal van Sjakie en de chocoladefabriek kreeg 36 procent van de stemmen. Bewoners van een Ierse wijk maakten de film samen met mensen met een beperking. Dat zij alle prijzen hebben gewonnen zegt iets over de kwaliteit, maar ook over hoe fanatiek ze de publiciteit hebben gezocht.’

Waarom hebben zij gewonnen?

‘De jury vond dat het Poolse toneelstuk de belangrijkste kracht van community arts liet zien. Het is niet alleen een praktisch middel om verloederde wijken te revitaliseren en de wijk terug te geven aan bewoners. Het is ook een manier om wijkbewoners nieuw toekomstperspectief te bieden. De Ierse film Willy Wonka geeft je een warm gevoel, vond de jury. De regisseur liet de deelnemers hun persoonlijkheid overbrengen. Fris en vrolijk. De winnaars hebben 1500 euro aan prijzengeld gekregen en kwamen naar Nederland om hun prijs in ontvangst te nemen.’

Hoe belangrijk is publiciteit voor deze wijkprojecten?

‘Het is belangrijk dat kunst- en cultuurprojecten de aandacht van de gemeenten, de welzijnsinstellingen, bewonersorganisaties en woningcorporaties vragen. Dat kan bijvoorbeeld door sociale media te gebruiken. Sommige filmpjes van projecten worden op de website van de gemeente geplaatst. Het is handig dat wanneer een project opnieuw subsidie wil aanvragen, het project al enige bekendheid heeft. FC Twente is bijvoorbeeld al een tijd maatschappelijk actief en heeft veel aandacht weten te krijgen door filmpjes te maken van hun projecten. Zij weten zich goed te profileren, wanneer je denkt aan voetbalclubs die iets goeds voor de wijk doen, dan denk je snel aan FC Twente.’

De prijzen zijn vrijdag 1 april uitgereikt op het International Community Arts Festival (ICAF) in Rotterdam.

Willy Wonka

Willy Wonka (sweded) from The Skyway club on Vimeo.

Pericles Prince of Dolne Miasto

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.