Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Vijf tips voor als plotseling een journalist belt

Onlangs een leuke journaliste gesproken. De aanleiding was minder leuk. Voor een artikel over het welzijnswerk voor ouderen had ze contact opgenomen met een welzijnsorganisatie en was uitgekomen bij de ouderenadviseur. Ze had wat kritisch de vraag gesteld of het nu nog wel zo slim is om diensten aan te bieden aan 55 plussers.
Vijf tips voor als plotseling een journalist belt

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Waarmee ze bedoelde: “Ik ben zelf ook 56 maar werk volop en ga daar voorlopig nog even mee door. Kun je dan je niet beter richten op de echt ouderen die het echt nodig hebben? De combi van oud en 55 plus is toch niet meer van deze tijd?”

De ouderenadviseur schoot helaas in de wiek, was op de tenen getrapt, werd boos en was niet meer voor rede vatbaar. De journaliste zag zich genoodzaakt nader onderzoek te doen en kwam zo ook bij mij uit. Ik heb haar groot gelijk gegeven. Het is niet meer van deze tijd om oud te koppelen aan 55 plus. Maar eigenlijk is dat nu niet de kwestie.

Wat wel de kwestie is, is dat welzijnsorganisaties klagen over een slecht imago en zie hier hoe we dat soms aan onszelf te danken hebben. Hoe komt het toch dat we ons zo snel aangevallen voelen? Ik zou zeggen: wees blij met de aandacht van een journalist.

De relatie tussen jou en de journalist is gebaseerd op wederzijdse afhankelijkheid. Jij wilt toch publiciteit en de journalist wil informatie. Het is een relatie van geven en nemen. Behandel daarom elke journalist met respect. Dat kan je echt helpen bij het versterken van jouw imago.

Daarom vijf tips voor als plotseling een journalist belt:

1.      Bedenk dat de journalist je niet belt om jou aan te vallen maar om informatie te krijgen.

2.      Voel je je overvallen, vraag dan of je met 10 minuten zelf terug mag bellen.

3.      Weet je het antwoord niet op een vraag zeg dan dat je het uit gaat zoeken en het antwoord zo spoedig mogelijk op de mail zet.

4.      Een journalist mag kritische vragen stellen, dat is zijn vak. Schrik niet en blijf vriendelijk in jouw reactie. En natuurlijk mag je zeggen dat je het er niet mee eens bent en onderbouw dit dan vooral vanuit jouw eigen ervaringen.

5.      Bedank de journalist voor zijn interesse en geef tot slot aan dat hij je altijd weer mag bellen met vragen.

Ik ben benieuwd naar jullie eigen ervaringen met journalisten. Wat die 55 plussers betreft die zijn natuurlijk wel degelijk interessant maar dan niet gekoppeld aan oud. Innoveren dus! Hier zie je hoe je dat doet: de 55plusToolbox©

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

2 reacties

  • no-profile-image

    Anneke Krakers, WelzijnNederland

    Een leuke ervaring Ria!
    Een journalist die dit verhaal had gelezen had zelf ook nog een aardige aanvulling: "Humor is ook altijd een goed wapen (voor beide partijen overigens)."

  • no-profile-image

    Ria Kerklaan

    Ik ben het eens met Anneke, dat ingaan op de vragen van journalisten en daar ook tijd voor maken loont. Ik had een hele positieve ervaring, ook op het gebied van welzijn ouderen:
    Ik had een artikel geschreven over mijn zorg om de kwetsbare ouderen. (Trouw 18/2/2011). Een journaliste van IKON-radioprogramma De Andere Wereld wilde naar aanleiding daarvan een item maken. Zowel zij als ikzelf, mijn collega's en enkele ouderen hebben er hard aan meegewerkt. Resultaat: Een heel kwartier over dit onderwerp! (http://www.radio5nostalgia.nl/uitzendingen/2011-03-20/uitzendingen.html)

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden