Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Personeel verpleeghuis luidt de noodklok

In verpleeghuis Roël in Den Haag is de noodklok geluid door het personeel. Bewoners worden gekleineerd en mishandeld en het personeel zou niet voldoende opgeleid zijn. Oud-werknemer Marleen stapte op omdat ze de situatie niet meer aankon. Zij deed haar verhaal in het Algemeen Dagblad.
Personeel verpleeghuis luidt de noodklok

Directrice Stella MgHugh ontkent de problemen. Volgens haar is de ophef te wijten aan een arbeidsconflict. Dit zou andere personeelsleden en familieleden aan hebben gezet tot ‘roddel en achterklap’. Het personeel zegt echter dat er geen sprake is van een arbeidsconflict.

Particulier
Op de website van Huize Roel valt te lezen dat het gaat om een particuliere woon- en zorgvoorziening. Er wordt in een huiselijke sfeer professionele zorg geboden aan een kleine groep bewoners. Dit gebeurt door verpleegkundigen en verzorgenden, die 24 uur per dag aanwezig zijn.

Geen ervaring
Marleen vertelt aan de krant dat het personeel overdag alleen werkt en hulp krijgt van een schoonmaakster die niets van zorg weet. Tijdens de nachtdienst draait de Oost-Europese oppas van eigenaresse Stella McHugh mee en ook zij heeft geen ervaring in de zorg. Zelfs het eigen personeel is onvoldoende geschoold volgens Marleen. Niemand heeft een hogere opleiding dan mbo-niveau twee, ook de eigenaresse niet. Ondanks het feit dat niemand voorbehouden handelingen mag uitvoeren, zoals het verzorgen van een stoma of het toedienen van medicatie, gebeurt dit wel.

Onvoldoende scholing
Behalve de klachten over onvoldoende kennis praat de oud-werknemer over mishandelingen. Een collega scheldt de bewoners uit, boert voor de grap in hun gezicht, pakt ze ruw aan en knijpt. Twee personeelsleden deden melding van de mishandelingen bij de directie, maar deze ondernam geen actie.

Eten
Over het eten heerst ook ontevredenheid. De maaltijden zijn van slechte kwaliteit en karig. Het restaurant dat voorheen de maaltijden leverde werd pas betaald na een incassoprocedure. ‘Je moet steeds vragen voordat nieuwe boodschappen worden gedaan’, zegt Marleen. ‘En alles is zo goedkoop mogelijk, van de Aldi of Lidl; waterige limonade of aanlengsoep.’

Inspectie
NEVEP, brancheorganisatie voor particuliere woon- zorgvoorzieningen, heeft het verpleeghuis naar aanleiding van de berichten bezocht. Volgens een woordvoerder zijn er afspraken gemaakt met de directie om de zorg te verbeteren. De Inspectie voor de gezondheidszorg heeft gezegd dat Roël binnen twee weken moet voldoen aan de kwaliteitseisen. ‘Anders grijpen we in’, zegt Marijn van Beelen, woordvoerder van IGZ. ‘Met sluiting als uiterste middel.’

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: AD/Dwazefamilie.nl Foto:ANP/ Lex van Lieshout

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.