Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Jan Buijze (DOENJA): 'Relaties met sponsors moet je warm houden'

Jan Buijze is gebiedsmanager van DOENJA Dienstverlening (Utrecht) voor het welzijnswerk in de wijk Kanaleneiland. Sinds drie jaar werkt hij intensief samen met bedrijven, sponsors en fondsen. Buijze geeft een workshop over effectief samenwerken met partners op het congres ‘Kapitaal voor actief burgerschap’.
Jan Buijze (DOENJA): 'Relaties met sponsors moet je warm houden'

Door Martin Zuithof - Jan Buijze zal op het praktijkcongres over sponsoring en fondsenwerving schetsen hoe DOENJA Dienstverlening de samenwerking met bedrijven en fondsen heeft opgezet. ‘Ik wil laten zien waar de kansen liggen en hoe je die als organisatie kunt benutten. Dat moet je helder regelen.’

Speeltuin
Volgens Buijze is het systematisch opbouwen en onderhouden van relaties van cruciaal belang. ‘Als een bedrijf je speeltuin sponsort, moet je ook zo alert zijn ze uit te nodigen voor de opening. Begin je met een gesponsorde huiswerkklas, vraag de sponsor dan eens te komen kijken. En laat de kinderen bijvoorbeeld met kerst een kaart sturen. Die kleine dingen zijn heel belangrijk.’

De betrokkenheid van partners neemt allerlei vormen aan. DOENJA werkt samen met grote charitatieve fondsen als het Oranje Fonds en Jantje Beton. Daarnaast trekt de organisatie sponsors aan voor specifieke activiteiten als zomerkampen en buurtfestiviteiten. Bedrijven sponsoren bijvoorbeeld de deelname aan zomerkampen voor kinderen die niet met hun ouders op vakantie kunnen. Ook ondersteunen diverse geldschieters, zoals het fonds van Gamma Dienstverlening, huiswerkbegeleidingsgroepen in de Utrechtse wijk Kanaleneiland.

Bedrijvendag
Met grote bedrijven organiseert DOENJA regelmatig ‘bedrijvendagen’ waarop medewerkers van bijvoorbeeld Berenschot, Rabobank, ING, Deloitte of Eneco de handen uit de mouwen steken. Meestal gaat het om speciale klussen als het opknappen van buurtcentra, maar op de bedrijvendagen worden ook inhoudelijke activiteiten als sollicitatietrainingen georganiseerd.

Buijze: ‘Voor de bedrijvendagen is dit jaar duidelijk minder belangstelling. Daaraan merk je dat bedrijven als gevolg van de crisis aan het beknibbelen zijn. Normaal gesproken zouden we door een intermediair als Robin Good al wel drie keer zijn gevraagd of we vrijwilligers van bedrijven willen inzetten voor speciale klussen.’

Parkeerplaats
De samenwerking met bedrijven in de buurt omschrijft Buijze als ‘bedrijvenopbouwwerk’. ‘We zien bedrijven niet als iets aparts, maar als onderdeel van de wijk. En sinds we ons zelf ook als bedrijf zijn gaan zien, zijn we ook lokaal actief. De samenwerking in de buurt kan verschillende vormen aannemen. Zo hebben we via het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht een parkeerplaats gevonden voor onze bus. Met horecagroothandel GEPU hebben we weer een heel andere relatie. Van hen krijgen we overgebleven kerstpakketten. Die delen we uit aan mensen in de wijk die onder het bestaansminimum leven.’

Media-aandacht
De samenwerking met diverse partners biedt welzijnsorganisaties de mogelijkheid om extra dingen te doen, zegt Buijze. ‘Het verschaft je organisatie meer draagvlak en biedt bedrijven de kans meer betrokken te raken bij hun omgeving. Bovendien levert de samenwerking vaak de nodige media-aandacht op. Als de Rabobank het bedrijfsuitje invult met een dag klussen bij ons, is dat niet alleen goed voor het imago van de bank, maar ook voor ons. Wij worden dan ook weer genoemd.’

Jan Buijze is een van de sprekers op het Z+W praktijkcongres over succesvolle sponsoring en fondsenwerving 'Kapitaal voor actief burgerschap' op donderdag 11 juni. Hij behandelt onder meer de vraag hoe je systematisch kunt samenwerken met fondsen, sponsors en bedrijven.

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

 


Martin Zuithof

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden