Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Henk Kinds over sponsoring: ‘Geld is niet interessant’

Wat is je ambitie en hoe kunnen bedrijven dat versterken? Dat is het uitgangspunt voor maatschappelijke organisaties om de kennis en kunde van het bedrijfsleven aan zich te binden. Aldus Henk Kinds, die op het Zorg + Welzijncongres ‘Kapitaal voor actief burgerschap’ op 11 juni de workshop Goede Zaken leidt.
Henk Kinds over sponsoring: ‘Geld is niet interessant’

Door Carolien Stam – ‘Burgers moeten de kans krijgen als vrijwilliger mee te doen in een maatschappelijke organisatie. Maar vaak zijn die vooral bezig ondernemer te worden en staan niet open voor vrijwilligers.’ Dezelfde systematiek is vaak ook te zien bij samenwerking tussen maatschappelijke organisaties en bedrijven. ‘Het gaat om hoe bedrijven met hun kennis en kunde jouw organisatie kunnen versterken.’

Goede Zaken
Henk Kinds geeft de workshop Goede Zaken op het praktijkcongres ‘Kapitaal voor actief burgerschap’. Hij is directeur van Community Partnership Consultants. In de workshop leren instellingen en organisaties hoe zij in een samenwerking met bedrijven kunnen stappen.

Kennis en kunde
Kinds: ‘Belangrijk is duidelijk te maken waar je zelf als maatschappelijke organisatie voor staat. Bedrijven willen in de eerste plaats niet hun geld kwijt aan maatschappelijke instellingen. Wél zijn ze geïnteresseerd om hun kennis en kunde in te zetten. Wat die bedrijven willen weten is wat de ambitie is van jouw instelling, dan is voor hen duidelijk hoe ze daaraan een bijdrage kunnen leveren.’

Betrokkenheid
Geld is niet interessant, zegt Kinds. Maar een maatschappelijke organisatie moet toch ook salarissen betalen? Bovendien legt samenwerking met een bedrijf ook een last op de medewerkers. ‘Geld volgt betrokkenheid', zegt Kinds. ‘Je ziet dat mensen en het bedrijf eerst betrokken raken bij een organisatie. Vervolgens kan er geld uit voortkomen, bijvoorbeeld door sponsoring.’

Verzwaring
Samenwerking met het bedrijfsleven is in eerste instantie veelal een verzwaring van de taak van medewerkers van instellingen, erkent Kinds. ‘Je moet het ook als een lange termijn investering zien. Het voordeel komt pas later, als het contact leidt tot stages in bedrijven én werkers trots zijn op hun bedrijf. Natuurlijk moet je uit de samenwerking een duidelijke meerwaarde halen, anders moet je er niet aan beginnen. Dat geldt overigens voor beide partners, maatschappelijke instelling én bedrijf.’

Henk Kinds is een van de sprekers op het Z+W praktijkcongres over succesvolle sponsoring en fondsenwerving 'Kapitaal voor actief burgerschap' op donderdag 11 juni. In de workshop Goede Zaken leren instellingen en organisaties hoe zij kunnen in een samenwerking met bedrijven kunnen stappen.


Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Carolien Stam

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden