Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Deurwaarders moeten schuldenaren beter behandelen

De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders vindt dat deurwaarders minder afhankelijk moeten worden van hun opdrachtgevers. Ook mag beslaglegging niet gebruikt worden als middel om de schuldenaar onder druk te zetten. Deze aanbevelingen doet de Commissie evaluatie Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) in haar rapport Noblesse Oblige.
Deurwaarders moeten schuldenaren beter behandelen


De Commissie evaluatie Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) is van mening dat de beroepsorganisatie van deurwaarders slecht toezicht houdt op de uitvoering van de functie van deurwaarder, en geeft aanbevelingen hoe dat beter te doen. In het rapport Noblesse Oblige heeft de commissie veel aanbevelingen overgenomen van de sociaal raadslieden van MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening (LOSR/MOgroep). De commissie stelt dat deurwaarders minder afhankelijk moeten worden van hun opdrachtgever. Ook moeten de deurwaarders formulieren en brieven in begrijpelijker taal opstellen. 
  
Kortingen
Gerechtsdeurwaarders hadden van oorsprong een publieke taak. Als gevolg van een wetswijziging in 2001 zijn ze steeds commerciëler gaan werken. Grote klanten zoals energiemaatschappijen kunnen zelfs klantenkortingen bedingen bij deurwaarders. Die kortingen worden niet doorberekend aan de schuldenaars. Deurwaarders maken zo winst, en dat past volgens de commissie niet bij hun publieke taak. 
  
Beslag
De beroepsorganisatie moet haar leden ook houden aan de regel dat beslaglegging niet gebruikt mag worden als drukmiddel. Beslag op inkomen, inboedel en bankrekening grijpen diep in de persoonlijke levenssfeer van mensen. Eigenbelang van de deurwaarder mag daar geen rol bij spelen. De sociaal raadslieden hebben het afgelopen jaar in diverse rapporten aangetoond dat dat in de praktijk wel gebeurt.
  
Doorverwijzen
Ook adviseert de commissie de deurwaarders, geheel in lijn met de sociaal raadslieden, om mensen met schulden actief door te verwijzen naar schuldhulpverlening. Gerechtsdeurwaarders komen immers letterlijk bij de mensen thuis en zijn bij uitstek degenen die als één van de eersten ernstige schulden bij burgers kunnen signaleren.
 
Begrijpelijke taal
De KBvG zal gaat samen met de LOSR/MOgroep een model klachtenformulier in begrijpelijke taal voor de burger ontwikkelen. Een standaardformulier voor de bepaling van de beslagvrije voet zit er voorlopig nog niet in, iets wat de LOSR/MOgroep betreurt. De wijze waarop deurwaarders dit nu doen blijft schimmig, aldus de sociaal raadslieden.

Lees ook:
Sociaal Raadslieden: ‘Minister moet ingrijpen bij extreme incassokosten’
‘Mensen met schulden zijn vogelvrij’


Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

 

86246

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden