Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Buurtleven.nl: 'Makkelijker contact maken met je buren'

Www.buurtleven.nl is een initiatief van vier grote Amsterdamse corporaties. Doel van de buurtsite is een vergroting van de leefbaarheid in de Amsterdamse stadsdelen. 80.000 buurtbewoners hebben inmiddels toegang.
Buurtleven.nl: 'Makkelijker contact maken met je buren'

Door Martin Zuithof - Met een muisklik verrichte burgemeester Job Cohen afgelopen vrijdag de officiële opening van het digitale buurtinitiatief. Op termijn moet www.buurtleven.nl  heel Amsterdam van buurtnieuws voorzien. Als eerste kunnen 80.000 bewoners van de stadsdelen Osdorp, Oost-Watergraafsmeer en Zeeburg gebruik maken van de buurtsite.



Video over de opening van Buurtleven.nl door Mellouki Cadat (MOVISIE).

Glasvezelnet
De initiatiefnemers zijn de vier grote Amsterdamse corporaties De Key, Rochdale, Stadgenoot en Ymere. Zij hebben beloofd het initiatief in elk geval voor vijf jaar te financieren. In het verleden hebben de corporaties zich uitgesproken voor het verbeteren van leefbaarheid via internet, schetst hoofdredacteur Floor Arts. ‘De corporaties investeren ook in de aanleg van het glasvezelnet. Door deze buurtsite willen ze laten zien dat je dat zo’n netwerk ook voor de buurt kunt gebruiken. Dat betekent natuurlijk niet dat je zonder dat glasvezelnet niet van de site gebruik kunt maken.'

Onafhankelijk
Buurtleven.nl wordt gerund door een professionele redactie bestaande uit een hoofdredacteur, webredacteur en een netwerk aan buurtcorrespondenten. Arts benadrukt dat de redactie onafhankelijk is. ‘We plaatsen ook berichten waarin mensen mopperen, ook als ze zich tegen de corporaties richten. Het gaat erom dat we zoveel mogelijk initiatieven in de beeld brengen, zodat mensen zelf actie kunnen ondernemen. We hebben dus een signalerende functie. Zo nodig zullen we ook stadsdelen attenderen op misstanden die buurtbewoners willen verbeteren.’

Sociale samenhang
De website maakt gebruik van drie nieuwsstromen: berichten vanuit de reguliere media, ingezonden nieuws door bewoners en buurtgroepen en berichten van wijkcorrespondenten. Door met hun postcode in te loggen kunnen bewoners zien welke initiatieven er in hun buurt spelen. Arts: ‘Het idee is dat als mensen meer weten over hun buurt en buren, ze ook makkelijker contact maken met elkaar. Als je van elkaar weet dat je je ergert aan een speeltuin die erger verwaarloosd is, onderneem je ook eerder samen actie.'

De combinatie van professionele berichtgeving en bewoners die nieuws plaatsen is uniek, stelt de hoofdredacteur. ‘Er zijn andere sites die zich bezighouden met buurtinitiatieven, maar deze combinatie bestaat nergens. We leggen de lat ook heel hoog wat de effecten betreft, zoals vergroting van de sociale samenhang. Natuurlijk zijn we benieuwd of dat ook gaat lukken.'

Respons
De site heeft de eerste dagen al heel veel respons gekregen. ‘Al voordat we officieel van start gingen hebben we 500 sleutelfiguren in de buurten toegang gegeven, waaronder veel professionals. Zij hebben ook volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om groepen aan te maken en activiteiten aan te kondigen.’

Floor Arts noemt het van groot belang dat ook professionele organisaties, zoals welzijnsinstellingen  actief deelnemen. ‘Dat is heel belangrijk voor het succes van de site. Van sportschool tot buurthuis en opbouwwerk, hoe meer professionals actief zijn, hoe belangrijker onze site wordt voor het buurtleven. Pas dan wordt het meer dan een serie losse buurtinitiatieven.

Link: buurtleven.nl

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden. 

Martin Zuithof

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden