Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Zilveren Kracht: steeds meer burgerinitiatieven

Zo lang mogelijk de kennis, kunde en levenservaring van senioren inzetten. Dat is het doel van het project Zilveren Kracht. De samenleving vaart er wel bij en ook zullen senioren vitaler ouder worden als zij hun talenten kunnen blijven inzetten. Dit jaar loopt het landelijke stimuleringsproject officieel ten einde, maar de ontwikkeling die is ingezet gaat volgens MOVISIE door.
Zilveren Kracht: steeds meer burgerinitiatieven

Door Alexandra Sweers – Hoe kun je binnen een gemeente het potentieel van ouderen mobiliseren? Wat kunnen organisaties doen om initiatieven van senioren te bevorderen? De laatste jaren zijn er in allerlei gemeentes veel initiatieven ontstaan waarin senioren meedoen in de samenleving. Het project Zilveren Kracht richt zich vooral op ondersteuning van burgerinitiatieven, het inzetten van werkervaring, prettig wonen en het verbinden van generaties. De betrokken partners zijn ouderenorganisaties, gemeenten, CMO’s, zorginstellingen, welzijns- en vrijwilligersorganisaties en woningcorporaties. Voor ieder van deze organisaties zijn specifieke diensten, materialen en publicaties beschikbaar.

Babyboomers
‘Zo’n 35 procent van de 55 tot 75 jarigen is maatschappelijk actief in vrijwilligerswerk’, vertelt Hilde van Xanten van MOVISIE. ‘Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de mensen dat zich nog niet vrijwillig inzet, onder voorwaarden bereid is ook actief te worden.’ Om op lokaal niveau specifieke doelgroepen te bereiken, is een passende benadering per doelgroep van belang, stelt Van Xanten.

‘Bijvoorbeeld de babyboomers (geboren in 1945-1955, red.). Dat is over het algemeen een groep die lang niet altijd zit te wachten op de traditionele vorm van vrijwilligerswerk. Velen zijn hoog opgeleid en op zoek naar zelfstandige en korte projecten. Zij moeten anders worden benaderd.’Ook mensen die zelfstandig wonen en niet sociaal actief zijn, zou je eigenlijk meer willen bieden, zegt Van Xanten. ‘Wat daarbij goed werkt is als iemand door een kennis uit de buurt of een netwerk wordt meegenomen om een vrijwillige klus te klaren.’

Burgerinitiatieven
Terugblikkend op vier jaar Zilveren Kracht concludeert Van Xanten dat er heel veel is ontwikkeld op het gebied van burgerinitiatieven. Burgers die gezamenlijk iets voor elkaar willen krijgen, zoals een betere woonomgeving of onderlinge hulp. ‘Van enkele aansprekende voorbeelden is zelfs een serie uitzendingen gemaakt. We hopen daarmee het enthousiasme over te brengen op andere mensen die misschien zelf een initiatief willen oppakken’.

Hobbyvereniging
De projecten die verbindingen tussen generaties bevorderen, kwamen in het land niet groots van de grond, concludeert Van Xanten. ‘We hebben zeker wel goede projecten gezien. Bijvoorbeeld waar senioren kinderen helpen met lezen op de basisschool of verhalen vertellen.’ Vooral bij sportverenigingen en hobbyverenigingen komt deze zogenaamde intergenerationele verbinding prima tot stand. ‘Daar waar een gemeenschappelijke interesse ligt, werkt het toch het beste.’


Om de voortgang van de Zilveren Kracht te bevorderen, organiseert MOVISIE op 19 november een manifestatie die in het teken staat van de opgedane ervaringen. Het doel is dat bezoekers door de presentaties en wordkshops inspiratie opdoen om in hun provincie of gemeente meer te ‘verzilveren’. Aanmelden voor de manifestatie Zilveren Kracht kan via de website.

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: Foto: MOVISIE

Alexandra Sweers

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden