Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Maatschappelijk werkers moeten minder oplossen en meer ondersteunen’

Veel mensen die met hun problemen aankloppen bij maatschappelijk werkers zijn niet eenvoudig geholpen. Zij hebben niet genoeg aan de kortdurende hulp die het AMW biedt of staan zo weer op de stoep met een nieuw probleem, stelt Cora Brink.
‘Maatschappelijk werkers moeten minder oplossen en meer ondersteunen’

Door Alexandra Sweers – ‘Deze mensen moeten leren hoe zij hun eigen netwerk kunnen inschakelen, waardoor zij meer zelfredzaam worden’, zegt Cora Brink, werkzaam bij kenniscentrum MOVISIE. Brink is een van de schrijvers van het rapport ‘De kracht van het netwerk. Empowerend en netwerkgericht werken in het AMW’. In het rapport wordt omschreven hoe een in de praktijk succesvolle methodiek door amw-instellingen kan worden toepgepast.

Ondersteunen
‘Heel basaal gezegd ligt de kern van het probleem bij de maatschappelijk werkers die het probleem maar steeds wil oplossen. Ze plegen bijvoorbeeld een telefoontje naar een instantie of ze regelen iemand die een belastingformulier invult. Maar eigenlijk moeten deze maatschappelijk werkers de hulpvragers ondersteunen om zelf hun problemen op te lossen. Eventueel door hulp te vragen binnen het eigen sociale netwerk van de cliënt.’ Zeker in het licht van de Wmo en de principes zelfredzaamheid en participatie is dit van belang, stelt Brink.

Verstikkend
Niet iedereen heeft een groot sociaal netwerk. Sommige cliënten vinden het moeilijk om contact te leggen en te onderhouden. Anderen schamen zich ervoor om hulp te vragen, zegt Brink. ‘Een netwerk kan zelfs verstikkend werken. Je ziet dat bijvoorbeeld bij allochtonen, daar is soms sprake van te veel sociale controle. Uiteindelijk denk ik dat het voor veel mensen fijner is om hun eigen netwerk aan te spreken, dan keer op keer maatschappelijk werk in te schakelen.’

Onderzoek
Empowerend en netwerkgericht werken binnen het maatschappelijk werk is ontwikkeld door

STIOM en welzijnsorganisatie Zebra en bleek al succesvol in Den Haag. MOVISIE deed onderzoek naar de randvoorwaarden om op een dergelijke manier te werken. Enkele belangrijke punten in het rapport zijn de omschrijvingen van het type cliënt voor wie de methode wel of niet geschikt is. Ook biedt het rapport een implementatiemodel van de methodiek met aandachtspunten en randvoorwaarden voor een geode invoering.

Omslag
‘Wanneer men voor deze methode kiest, is het heel belangrijk dat men binnen de organisatie op alle niveaus achter de keuze staat en dat werknemers goed worden ondersteund,’ stelt Brink. ‘ Voor de medewerkers zorgt deze methode namelijk voor een flinke omslag. Mensen moeten een andere houding aannemen en zich een andere manier van denken eigen maken. Daar is training voor nodig.’ Het rapport over empowered en netwerkgericht werken in het AMW is aan te vragen bij STIOM via

amali@stiom.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.