Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Externen profiteren van crises jeugdzorg

Niet alleen Jeugdzorg Amsterdam zit in een crisis. Ook landelijk gezien gaat het niet goed met de jeugdzorginstellingen. In vier jaar tijd zijn de kosten van het inhuren van extern personeel verviervoudigd.
Externen profiteren van crises jeugdzorg

Dat becijferde de Volkskrant vandaag op basis van de jaarverslagen van de vijftien Bureaus Jeugdzorg. Ieder bureau spendeerde vorig jaar gemiddeld 1,2 miljoen euro aan interim-managers, uitzendkrachten en externe adviseurs. Daarmee gaven negen van de vijftien bureaus veel meer uit dan ze gepland hadden.

Drie ton
Jeugdzorg Amsterdam gaf het meeste geld uit aan arbeidskrachten van buitenaf. Vorig jaar kostte extern personeel de instelling 3,7 miljoen euro. In 2004 was dit ruim drie ton. In Noord-Brabant waren de kosten van uitzendkrachten vorig jaar tien keer hoger dan in de begroting was opgenomen.

Interim-managers
In Utrecht kreeg de opgestapte directeur een ontslagvergoeding mee van 276 duizend euro. Door uitstel van een geplande fusie bij Bureau Jeugdzorg in Flevoland, liepen de wachtlijsten fors op en moest er volgens het jaarverslag ‘een groot beroep worden gedaan op interim-managers.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.