Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

De Slinger bevordert actief burgerschap

Veel mensen, instellingen en bedrijven willen wel een bijdrage leveren aan een hechtere samenleving, maar weten niet hoe. De Slinger biedt inspiratie. ‘We willen hét merk voor maatschappelijke betrokkenheid worden.’


Door Maria van Rooijen - In het pand aan de Mr. Treublaan in de Amsterdamse
Van der Kunbuurt wordt flink getimmerd en gestuct. Eind december moet het
voormalige woonhuis op de begane grond ingericht zijn als
huiskamerproject.



Op vaste tijden kunnen buurtbewoners er dan onder meer terecht voor een
praatje, een wekelijkse spelletjesavond, een kookclub en een maandelijkse
filmavond. Vrouwen kunnen elkaar ontmoeten om te praten over de opvoeding, voor
Nederlandse les of om fietslessen te volgen. Voor jongeren is er
huiswerkbegeleiding, naschoolse opvang en inloop onder begeleiding van Stichting
Dynamo.



HuiskamerprojectHet huiskamerproject wordt
gefinancierd door de Algemene Woningbouw Vereniging (AWV) in Amsterdam. En
daarmee is een vurige wens van een aantal buurtbewoners, onder wie Usha Bisoen,
in vervulling gegaan: ‘In onze buurt zijn geen welzijnsvoorzieningen, voor
jongeren is er niets en er zijn ook nauwelijks speelplekken. Twee jaar geleden
hebben wij als buurtbeheer het stadsdeel gevraagd om een buurthuis, maar
daarvoor was de buurt te klein. Begin 2007 kregen we een brief van de
woningbouwvereniging, waarin ze haar huurders opriep mee te doen aan de ‘Lekker
Wonen Wedstrijd’.'



'We hebben toen ons idee ingestuurd om een woning in te richten als
huiskamerproject. Tijdens een verkiezingsavond mocht het publiek de beste
plannen kiezen, die vervolgens gerealiseerd zouden worden. We hebben zoveel
mogelijk buurtbewoners opgetrommeld om naar deze bijeenkomst toe te gaan en voor
ons plan te stemmen. En dat is gelukt.’



Lekker Wonen WedstrijdDe ‘Lekker Wonen Wedstrijd’ is
een initiatief van de AWV en De Slinger, een keten van organisaties en
individuen met als doel het stimuleren van de maatschappelijke betrokkenheid.
Bij de AWV leefden plannen om een wedstrijd uit te schrijven met het doel
bewoners meer te betrekken bij hun leefomgeving.

Die plannen werden concreet toen de directeur woondiensten van de AWV in
contact kwam met een bestuurslid van De Slinger, die haar aanbood de plannen
samen uit te werken. De AWV zou zorgen voor de uitvoering van de ingediende
voorstellen, De Slinger voor brede bekendheid onder het publiek. De media werden
ingelicht, overal in de stad werden sleutelkoorden en flyers uitgereikt en in de
Amsterdamse trams draaiden filmpjes over de wedstrijd.



Ook op de website van De Slinger werd uitgebreid aandacht besteed aan de
wedstrijd. Uiteindelijk werden totaal 83 plannen ingediend. Een jury selecteerde
de tien meest belovende ideeën, waaruit het publiek er tijdens de finaleavond op
7 april vier als winnaar koos. Behalve het huiskamerproject waren dat een
speeltuinproject, een festival rond de Sloterplas en een plan om buurtbewoners
in Oud-West hun eigen gevelsteen te laten ontwerpen.



‘De verkiezingsbijeenkomst was zeer geslaagd’, zegt manager Barbara
Besançon van De Publieke Zaak en destijds projectleider van De Slinger. ‘Er
waren 350 mensen op afgekomen, van complete Surinaamse families tot oudere
vrouwen met een rollator. Allemaal met maar één doel: zorgen dat hun buurtplan
in de prijzen viel.'



'Veel finalisten hadden door deze wedstrijd voor het eerst hun buren
gesproken, waardoor er nu werkelijk iets in hun buurt tot stand kwam. Een week
voor de verkiezingsfinale kwam ik in een café in Amsterdam. Op een groot
schoolbord stond een van de ingediende plannen met daaronder ‘Kom op mij
stemmen!’. Toen werd me duidelijk: er is écht iets gebeurd in deze buurt.’



InspirerenHet belang van deze wedstrijd gaat voor De
Slinger echter verder. Besançon: ‘Met onze communicatie over de verkiezing
willen we een brede beweging op gang brengen, een mentaliteitsverandering zodat
mensen zelf verantwoordelijkheid nemen voor een betere samenleving. Daartoe
willen we ze eerst inspireren.'



'De verschillende voorbeelden op onze website of in ons netwerk kunnen hen
vervolgens verder helpen. Wij hopen dat De Slinger zo het merk wordt voor
maatschappelijke betrokkenheid. Als je wilt weten wat er in jouw stad gebeurt en
wat je zelf kunt bijdragen, moet je bij De Slinger zijn.’



Lees het hele artikel in Zorg + Welzijn Magazine nummer 12, 5 december
2007

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden