Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Nederlanders meer betrokken bij samenleving dan ze zelf denken

Zes op de zeven Nederlanders hebben in 2006 activiteiten verricht die op maatschappelijke betrokkenheid duiden. Zij deden vrijwilligerswerk, doneerden aan goede doelen of hielpen een zieke of gehandicapte als mantelzorger. 54 Procent vindt zichzelf maatschappelijk betrokken.
Nederlanders meer betrokken bij samenleving dan ze zelf denken

De meeste Nederlanders hebben echter het idee dat
hun buren, collega's of anderen niet zo idealistisch zijn als zijzelf.
Slechts twintig procent schrijft de Nederlanders maatschappelijke betrokkenheid
toe.



Goede doelen

Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox op verzoek van
de Stichting Ideële Reclame (SIRE)
, die dit jaar veertig jaar bestaat. Het bureau ondervroeg 502
Nederlanders tussen 18 en 70 jaar. 71 Procent van de ondervraagden blijkt aan
een of meer goede doelen geld te geven. Het totaalbedrag dat zij daarvoor
uittrekken, is gemiddeld ruim 170 euro.



Vrijwilligers

Bijna de helft doet vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld voor de
sportclub, en dertig procent is als mantelzorger actief. Het gemiddeld aantal uren mantelzorg
is ruim tien uur per week, waarvan vooral de ouders en mensen in de eigen
straat profiteren. Meedoen aan een demonstratie is aanzienlijk minder populair.
Slechts drie procent heeft eens op die manier zijn maatschappelijke betrokkenheid
getoond.



Ideële reclame

De stichting SIRE wil mensen aan het denken zetten met ideële,
niet-commerciële campagnes. De stichting heeft geen banden met de overheid
of andere organisaties. Tot de bijna honderd campagnes die ze sinds 1967 heeft
gevoerd, behoren 'De maatschappij dat ben jij', 'Je bent een rund als je met
vuurwerk stunt' en 'Kort lontje'.



'U mag het zeggen'

Vandaag lanceert SIRE haar jubileumcampagne 'U mag het zeggen'. Daarin
roept zij tot eind september Nederlanders op hun maatschappelijke betrokkenheid
te laten zien door actief onderwerpen van zorg aan te dragen voor de
SIRE-campagne in 2008. De stichting draait daarmee voor één keer de rollen om:
burgers en niet SIRE bepalen het onderwerp van een campagne.



Uit de vijf thema's die de meeste stemmen krijgen, kiest een jury van
deskundigen op het gebied van de media en de communicatie het thema voor de
SIRE-campagne in 2008. (ANP)









Lees ook de
href="http://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html">gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich

href="http://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html">hier
aanmelden
.
href="http://vedm.net/click2?l=tBufb&m=emxn&s=YKpyQ3" target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste editie
.





Wilt u reageren? Klik dan hier
href="mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl">zorgenwelzijn@reedbusiness.nl









Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden