Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

‘Samenwerken met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’

Henk Kinds, directeur van adviesbureau Community Partnership Consultants, adviseert vrijwilligers en welzijnswerk hoe ze profijt kunnen hebben van de samenwerking met het bedrijfsleven. Tijdens het congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’ op 7 juni presenteert hij samen met Idriss Nor (stichting Doen) de workshop ‘Goede Zaken’ (www.goedezaken.eu ).
‘Samenwerken met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’


Door Martin Zuithof - De samenwerking met het bedrijfsleven kan veel
opleveren, is de ervaring van Henk Kinds. Als voorbeeld noemt hij
href="http://www.stichtingdehofstede.nl" target=_blank name=Hofstede>De
Hofstede
, een Drents bedrijf voor de begeleiding van mensen voor wie de stap
naar de arbeidsmarkt nog te groot is. (Op de foto Henk Kinds)



Netwerk opbouwen

‘Door de cursus Goede
Zaken
leerden ze een netwerk aan bedrijven om zich heen te bouwen. Een van
die bedrijven heeft voor De Hofstede een hele communicatielijn opgezet en samen
met een ander hebben ze de complete bedrijfsstrategie ontwikkeld.’



Wat wil je partner? Wat is je eigen kracht en hoe kun je duurzaam
samenwerken met een bedrijf? Over die vragen leert
href="http://www.community-partnership.nl/nl/Home/tabid/55/Default.aspx"
target=_blank name=CPC>Henk Kinds (CPC)
samen met
href="http://www.doen.nl" target=_blank name=Doen>Idriss Nor (manager stichting
Doen
) deelnemers aan de workshop Goede Zaken nadenken.



Elevator pitch

‘Instellingen en initiatieven moeten zich afvragen: wat is eigenlijk de
ideële kracht van je organisatie. Als je dat niet kunt aangeven verlies je je
aantrekkelijkheid als partner. We doen de
href="http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfmarketing/elevator-pitch"
target=_blank name="Elevator pitch">'elevator pitch'
, waarin je in dertig
seconden moet kunnen benoemen waarop je trots bent en waarom je interessant bent
voor een bedrijf. Je moet heel concreet kunnen maken wat de bijdrage van een
bedrijf kan betekenen.’



Vrijwilligersinitiatieven

Als opbouwwerker specialiseerde Kinds (56) zich in de jaren ’70 al in de
ondersteuning van vrijwilligersinitiatieven. ‘In mijn ogen kunnen
maatschappelijke problemen nooit alleen door professionals worden opgelost. Dat
kan alleen in de samenwerking tussen vrijwilligers, overheid, professionele
organisaties en bedrijfsleven.'



Beursvloeren

Kinds zette daarom een bureau op dat zich specialiseert in zogeheten
‘vrijwillige sociale partnerschappen’. Hij is een van de initiatiefnemers van de
zogeheten ‘beursvloeren’, evenementen waar maatschappelijke initiatieven en
maatschappelijke betrokken ondernemers zaken kunnen doen.



Kinds heeft het fenomeen – samen met kenniscentrum CIVIQ – ook in Duitsland
geïntroduceerd. Daar vinden het komende jaar dertig beursvloeren plaats.
Welzijnsinstellingen maken nog te weinig gebruik van de mogelijkheden die
samenwerking met het bedrijfsleven biedt, stelt de CPC-directeur.



Sociaal ondernemen

Ze zijn ook niet zo gericht op de meer op sociaal ondernemen georiënteerde
aanpak van fondsen als
name=Doen>Stichting Doen
en
href="http://www.rabobank.com/content/about_us/corporate_social_responsibility/banking_in_developing_countries/rabobank_foundation"
target=_blank name="Rabobank Foundation">Rabobank Foundation
. ‘Ze zijn niet
gewend om met verschillende soorten financiers te spelen. Overheden hebben vaak
hele andere redenen om een instelling te financieren dan bedrijven of fondsen.
Tijdens een van onze workshops zei een grote welzijnsinstelling dat ze zich
terugtrokken omdat ze geen project konden verzinnen waar ze financiering voor
zochten. Daar zakt toch je broek van af.’



Restaurant Freud

Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden waar het wel lukt. ‘Neem het
nieuwe
name=Freud>restaurant Freud
in Amsterdam dat mede gerund wordt door (ex-)
psychiatrische patiënten. De initiatiefnemer,
target=_blank name=Roads>stichting Roads
, slaagde erin om Astrid Joosten en
Pieter-Jan Hagens als ambassadeurs te laten optreden. Een bekend reclamebureau
bedacht de naam en deed kosteloos alle reclameuitingen. Roads had heel goed
gekeken naar de mensen die hun boodschap konden overbrengen.’



Lees ook:
href="http://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres-welzijnswerk-moet-minder-subsidiejunk-worden.html"
target=_blank name="Minder subsidiejunk">Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet
minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006),

href="http://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-71128/goede-zaken-leert-nonprofitsector-commercieel-samenwerken.html"
target=_blank name="Goede Zaken">Goede Zaken leert non-profitsector commercieel
samenwerken
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31`januari 2007)




Meer weten? Lees dan ook de
href="http://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html">gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich

href="http://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html">hier
aanmelden
.
href="http://vedm.net/click2?l=Mi7r3&m=sCzk&s=NP5HE3" target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie
.





Reageer op dit bericht:
href="mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl">zorgenwelzijn@reedbusiness.nl






Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden