Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Robin Good: ‘Bij sociaal ondernemen telt meer dan liefdadigheid’

Bedrijven en hun werknemers in contact brengen met maatschappelijke organisaties. Dat is het werk van organisatie- en adviesbureau Robin Good. En wel op zo’n manier dat de organisaties profiteren van de financiële middelen, mankracht en kennis bij de bedrijven.
Robin Good: 'Bij sociaal ondernemen telt meer dan liefdadigheid'

Door Esther van Andel – Hoe de brug tussen bedrijven en maatschappelijke

organisaties geslagen moet worden vertelt Mercedes de Miranda, zakelijk

directeur van Robin Good, tijdens de workshop op het Congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’

op 7 juni.

Win-winsituatie

Volgens De Miranda moeten maatschappelijk organisaties zichzelf

zo aantrekkelijk mogelijk maken, zodat het bedrijfsleven iets met hen wil doen.

Voor beide partijen moet er een win-winsituatie worden gecreëerd. ‘Bedrijven helpen niet alleen uit filantropische overwegingen’, zegt de

zakelijk directeur van
name=”Robin Good”>Robin Good
. ‘Je moet met elkaar nadenken over wat het

bedrijfsleven wil en wat maatschappelijke ondernemingen willen.

Maatschappelijk Betrokken OndernemenVoor bedrijven

blijkt dat maatschappelijk betrokken ondernemerschap (MBO) een interessant

middel is om strategische doelstellingen te bereiken. MBO wordt belangrijk

gevonden en gewaardeerd door de eigen medewerkers, maar ook door mensen en

instellingen van buitenaf.

Meestal zijn maatschappelijke organisaties op zoek naar bedrijven die hen

financieel of op een andere manier willen steunen. Maar Robin Good is die

organisaties een stapje voor. Het bureau brengt de bedrijven die een steentje

bij willen dragen aan de maatschappij en de maatschappelijke organisaties met

elkaar in contact. Daarbij wordt gelet op de doelstelling van het bedrijf, de

interesses en het merkenbeleid.

Voordelen bedrijfsleven

‘Maatschappelijke activiteiten vormen steeds vaker een vast onderdeel van de marketingmix’, vertelt

De Miranda. ‘Sociaal ondernemerschap draagt bij aan teambuilding en het imago.

Mensen binnen het bedrijf zetten een stapje extra omdat ze trots zijn op de

onderneming waar ze werken.’

Ook aan de kant van de sales zitten veel voordelen aan maatschappelijk

ondernemen, want productnamen krijgen meer naamsbekendheid. ‘Het is belangrijk

dat bedrijven zich op dat segment richten. In de praktijk zien we dat producten

die verbonden zijn aan een bepaald goed doel consumenten aantrekken. Alleen moet

die communicatieslag over het algemeen nog worden gemaakt’, zegt ze.

Balans in belangenIn de afgelopen acht jaar heeft Robin Good zeshonderd

projecten uitgevoerd, waarbij ongeveer 25.000 werknemers betrokken waren. Robin

Good maakt programma’s op maat, zodat deze volledig beantwoorden aan de

doelstellingen en de kernwaarden van een bedrijf.

‘Het gaat om het vinden naar een goede balans tussen economische

doelstellingen enerzijds, en sociale, ethische belangen anderzijds, ofwel een

evenwicht tussen people, planet en profit. Als maatschappelijk ondernemen van

twee kanten komt, worden bedrijven gemotiveerd om volgende keer weer

te helpen’, aldus De Miranda.

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-81432/robin_good_bij_sociaal_ondernemen_telt_meer_dan_liefdadigheid.html”

target=_self>Robin Good: ‘Bij sociaal ondernemen telt meer dan

liefdadigheid’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”

target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote

geld naar bedrijfsleven’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html”>Stichting

DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21

mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-80329/mooi_zo_goed_zo_denk_niet_alleen_in_geld_lever_ook_een_tegenprestatie.html”

target=_blank name=”Mooi zo goed zo”>Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld,

lever ook een tegenprestatie’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 11 mei 2007),
class=”” id=””

href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″

target=”” name=””>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken


(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510″>‘Samenwerken

met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’
(Zorg + Welzijn

Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html”

target=_blank name=”Fondsencongres 2006″>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)

Meer weten? Zorg + Welzijn congres
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Congres>‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap.

Sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector’
,

vindt plaats op 7 juni, 9.30 – 16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.