Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Robin Good: 'Bij sociaal ondernemen telt meer dan liefdadigheid'

Bedrijven en hun werknemers in contact brengen met maatschappelijke organisaties. Dat is het werk van organisatie- en adviesbureau Robin Good. En wel op zo’n manier dat de organisaties profiteren van de financiële middelen, mankracht en kennis bij de bedrijven.
Robin Good: 'Bij sociaal ondernemen telt meer dan liefdadigheid'

Door Esther van Andel - Hoe de brug tussen bedrijven en maatschappelijke
organisaties geslagen moet worden vertelt Mercedes de Miranda, zakelijk
directeur van Robin Good, tijdens de workshop op het Congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’
op 7 juni.



Win-winsituatie

Volgens De Miranda moeten maatschappelijk organisaties zichzelf
zo aantrekkelijk mogelijk maken, zodat het bedrijfsleven iets met hen wil doen.
Voor beide partijen moet er een win-winsituatie worden gecreëerd. ‘Bedrijven helpen niet alleen uit filantropische overwegingen’, zegt de
zakelijk directeur van
name="Robin Good">Robin Good
. ‘Je moet met elkaar nadenken over wat het
bedrijfsleven wil en wat maatschappelijke ondernemingen willen.



Maatschappelijk Betrokken OndernemenVoor bedrijven
blijkt dat maatschappelijk betrokken ondernemerschap (MBO) een interessant
middel is om strategische doelstellingen te bereiken. MBO wordt belangrijk
gevonden en gewaardeerd door de eigen medewerkers, maar ook door mensen en
instellingen van buitenaf.



Meestal zijn maatschappelijke organisaties op zoek naar bedrijven die hen
financieel of op een andere manier willen steunen. Maar Robin Good is die
organisaties een stapje voor. Het bureau brengt de bedrijven die een steentje
bij willen dragen aan de maatschappij en de maatschappelijke organisaties met
elkaar in contact. Daarbij wordt gelet op de doelstelling van het bedrijf, de
interesses en het merkenbeleid.



Voordelen bedrijfsleven
‘Maatschappelijke activiteiten vormen steeds vaker een vast onderdeel van de marketingmix’, vertelt
De Miranda. ‘Sociaal ondernemerschap draagt bij aan teambuilding en het imago.
Mensen binnen het bedrijf zetten een stapje extra omdat ze trots zijn op de
onderneming waar ze werken.’



Ook aan de kant van de sales zitten veel voordelen aan maatschappelijk
ondernemen, want productnamen krijgen meer naamsbekendheid. ‘Het is belangrijk
dat bedrijven zich op dat segment richten. In de praktijk zien we dat producten
die verbonden zijn aan een bepaald goed doel consumenten aantrekken. Alleen moet
die communicatieslag over het algemeen nog worden gemaakt’, zegt ze.



Balans in belangenIn de afgelopen acht jaar heeft Robin Good zeshonderd
projecten uitgevoerd, waarbij ongeveer 25.000 werknemers betrokken waren. Robin
Good maakt programma’s op maat, zodat deze volledig beantwoorden aan de
doelstellingen en de kernwaarden van een bedrijf.



‘Het gaat om het vinden naar een goede balans tussen economische
doelstellingen enerzijds, en sociale, ethische belangen anderzijds, ofwel een
evenwicht tussen people, planet en profit. Als maatschappelijk ondernemen van
twee kanten komt, worden bedrijven gemotiveerd om volgende keer weer
te helpen’, aldus De Miranda.



Lees ook:
href="http://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-81432/robin_good_bij_sociaal_ondernemen_telt_meer_dan_liefdadigheid.html"
target=_self>Robin Good: 'Bij sociaal ondernemen telt meer dan
liefdadigheid'
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href="http://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html"
target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote
geld naar bedrijfsleven’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href="http://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html">Stichting
DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21
mei 2007),
href="http://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-80329/mooi_zo_goed_zo_denk_niet_alleen_in_geld_lever_ook_een_tegenprestatie.html"
target=_blank name="Mooi zo goed zo">Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld,
lever ook een tegenprestatie’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 11 mei 2007),
class="" id=""
href="http://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128"
target="" name="">Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken

(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href="http://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510">‘Samenwerken
met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’
(Zorg + Welzijn
Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href="http://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html"
target=_blank name="Fondsencongres 2006">Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet
minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)



Meer weten? Zorg + Welzijn congres
href="http://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html"
target=_blank name=Congres>'Kapitaal en sociaal ondernemerschap.
Sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector'
,
vindt plaats op 7 juni, 9.30 - 16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen.

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden