Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Vijf jaar Oranje Fonds: ‘Er is nog veel meer geld voor sociale cohesie’

Het Oranje Fonds bestaat vijf jaar. Op hun trouwdag 2 februari 2002 kregen prins Willem-Alexander en prinses Máxima als huwelijksgeschenk onder meer het Oranje Fonds ‘cadeau’. Het februari-nummer van Zorg + Welzijn Magazine bevat een interview met directeur Ronald van der Giessen. 'We willen een actief platform zijn voor ideeën, kennis en geld in de sector.'
Vijf jaar Oranje Fonds: 'Er is nog veel meer geld voor sociale cohesie'

Het Oranje Fonds is in de sociale sector veruit het grootste fonds, met meer dan tweehonderd miljoen euro aan kapitaal op de bank. Het fonds financiert met het rendement uit zijn vermogen de eigen organisatie, terwijl het activiteitenbudget grotendeels afkomstig is uit de Nationale  Postcode Loterij en de Lotto (zo’n zeventien miljoen euro in 2006).

Fondsen op naam
Naast het eigen kapitaal beheert het Oranje Fonds ook zogeheten fondsen op naam waarvan het rendement (zo’n vijf miljoen euro) ook beschikbaar is voor projectaanvragen. Het VSBfonds is met een vermogen van zo’n anderhalf miljard veel rijker, maar besteedt het jaarlijkse activiteitenbudget van 45 miljoen euro naast welzijnsprojecten, ook aan milieu-, cultuur- en sportprojecten.

8000 projecten
Het budget van het Oranje Fonds is vergeleken met drie jaar geleden verdubbeld, reageert Van der Giessen op de vraag wat het werk van het fonds nu oplevert. Ronald van der Giessen: ‘Ons werk heeft tot vele honderdduizenden ontmoetingen geleid. De afgelopen vijf jaar hebben we achtduizend projecten gefinancierd met een bedrag van 85 miljoen euro.’

‘Die projecten hebben heel veel mensen bij elkaar gebracht om het welzijn te versterken, om contacten te verbeteren. Dat is op zichzelf al een heel erg grote bijdrage aan sociale cohesie.’

Stilletjes
‘Wij denken dat er meer geld beschikbaar is voor de sociale sector. Naar kunst en natuurbescherming gaat vele malen meer. De sector was altijd een beetje stilletjes. Het is onze plicht om al het geld dat voor sociale cohesie beschikbaar is, aan te boren bij particulieren, bedrijven, fondsen op naam.

Resultaten
‘We willen ook meer inzicht krijgen in wat we echt met ons geld bereiken.
Voor onszelf, maar ook voor de organisaties die ons steunen. En verder zullen we
ons actiever profileren. We willen een actief platform zijn voor ideeën, kennis
en geld in de sector.’

Markt
Het Oranje Fonds opereert op de markt voor sociale cohesie, stelt Van der
Giessen. ‘Dat heb ik bij het Wereld Natuur Fonds en Natuurmonumenten geleerd:
voor alles wat emotie oproept is een markt. Er is ook een markt voor ‘civil
society’, voor sociale cohesie. De omschrijving van die markt is lastig. Met een
‘branding’ bureau zijn we nu aan het sparren over welke woorden we gaan kiezen.
Is het sociale cohesie, maatschappelijke binding, burgerschapszin of ontmoeting?
We zijn er nog niet uit.’

Documentaire
Onderdeel van de feestelijkheden is een documentaire over het werk van het
fonds de afgelopen jaren en de betrokkenheid van het beschermpaar, de Prins van
Oranje en Prinses Máxima. Vanavond om 17.30 bij de TROS op 2 februari uit op
Nederland 2.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.