Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

IGZ: 'Kwaliteit gehandicaptenzorg onder de maat'

De zorg aan gehandicapten is in drie kwart van de instellingen onder de maat. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Verantwoorde zorg voor gehandicapten onder druk’ van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). ‘Met wat kleine inspanningen kan de helft van de instellingen die slecht presteren, de kwaliteit weer waarborgen.’
IGZ: 'Kwaliteit gehandicaptenzorg onder de maat'

Door Esther van Andel - Dat zegt Erma van Lamoen van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, als reactie op het rapport van de

IGZ

. De

VGN

pakt volgens haar het rapport aan om het kwaliteitspeil van de zorg te verbeteren.

ProblemenDe inspectie heeft 96 instellingen die 24-uurszorg bieden aan mensen met een verstandelijke beperking onderzocht. De belangrijkste conclusie is dat de verantwoorde zorg onder druk staat door personeelstekorten. De werkdruk is groot en werknemers zijn niet deskundig genoeg. Dat komt tijdige signalering van risico’s bij cliënten niet ten goede.

Verbeterpunten Negen procent van de instellingen presteert zeer slecht. Zij moeten voor alle acht risicopunten een verbeterplan schrijven. Het is aan 32 zorgaanbieders om op drie tot zeven punten een verbeterslag te maken. Veertig procent van de zorgaanbieders moet dat doen op een of twee aandachtspunten.

‘Dat driekwart van de instellingen slecht presteert is wat overdreven ’, zegt Van Lamoen verdedigend. ‘Het gaat in de meeste gevallen om een of twee verbeterpunten. Aan kwaliteitszorg zit een prijskaartje. Je kunt de kwaliteitsverslechtering niet afwentelen op de bezuinigingen van de afgelopen jaren, maar het heeft er wel mee te maken.’

RisicopuntenDe IGZ heeft de kwaliteit van de zorg onderzocht op vrijheidsbeperkende maatregelen, de continuïteit van de zorg, deskundigheid van het personeel, diagnostiek en signalering, veiligheid, individuele planning, dagbesteding en ondersteuning. Een ander risicoaspect waar de IGZ de instellingen op toetste was zelfbepaling en medezeggenschap van de cliënten.

Vraaggestuurde zorgOver dat laatste is Kees Korthals, directeur van cliëntondersteuningsorganisatie

MEE Nederland

, nog niet uitgepraat. ‘Aanbieders doen hun best, maar er blijft een gat zitten tussen vraag en aanbod van zorg. De zorgvraag van cliënten wordt niet altijd als uitgangspunt genomen. Nu is deze niet altijd duidelijk, daarom is het aan MEE om de vraag helder te formuleren. Zorgaanbieders en zorgvragers zitten niet op gelijke hoogte. Instellingen bieden de zorg die ze in huis hebben, maar dat is niet honderd procent vraaggericht. Zorginstellingen moet verder denken dan hun eigen dienstenpakketten.’

Kleine instellingen Opvallend is dat de kwaliteitszorg in kleine instellingen wel goed is. Dagbesteding en veiligheid scoren in kleine wooneenheden erg goed. ‘Dat kleine instellingen het goed doen, is opvallend’, zegt Van Lamoen. ‘We kwamen dit ook tegen in de Benchmark Gehandicaptenzorg, die in september werd gepresenteerd. Het waarom ervan is ons niet duidelijk. Dit is dan ook een extra onderzoek waard.’

Reacties uit het veldVerschillende partijen uit de gehandicaptenzorg hebben gereageerd op het rapport van de IGZ.

VG Belang

, belangenvereniging van mensen met een verstandelijke handicap en hun ouders zegt op hun website: ‘Bij kwaliteitsverbetering moeten alle lagen van de organisatie betrokken worden. Het begint bij keuzes die op managementniveau worden gemaakt.’ Wim Drooger, directeur van de vereniging, ziet het rapport als het moment om de handen ineen te slaan.

BezuinigingenHans Ouwerkerk, directeur van VGN, erkent op de website van de vereniging dat de kwaliteit van de gehandicaptenzorg nog een flinke slag moet maken. ‘Maar dat kan niet als de middelen die daar voor nodig zijn worden ontnomen’, zegt hij. Ouwerkerk doelt op de efficiencykorting van een procent die de sector in 2008 opgelegd krijgt en de kortingen die zorgkantoren daar bovenop leggen. ‘Bezuinigen met deze kwaliteitsopgaven in het verschiet leidt onherroepelijk tot verschraling van de zorg.’

Verscherpt toezichtDe IGZ verscherpt nu het toezicht op de instellingen en vraagt slecht presterende zorgaanbieders een plan van aanpak te maken. De inspectie adviseert om meer aandacht te schenken aan coaching en bijscholing van personeel en uitwisseling van kennis.

Lees ook:

Gebrekkige zorg gehandicapten vereist sterkere medezeggenschap

(Zorg + Welzijn Website, 27 augustus 2007),

Nu’91: ‘Kwaliteit gehandicaptenzorg verslechtert’

(Zorg + Welzijn Website, 23 augustus 2007) en

Arbeidsinspectie controleert gehandicaptenzorg

(Zorg + Welzijn Website, 17 september 2007)

Lees ook de

gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief

. Daarvoor kunt u zich

hier aanmelden

.

Door hier te klikken leest u de laatste editie.



Wilt u reageren? Klik dan hier

zorgenwelzijn@reedbusiness.nl






Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden