Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Depressielijn: ‘Bellen om van het rottige gevoel af te komen’

De Depressielijn bestaat 10 oktober tien jaar. Twee ervaringsdeskundigen luisteren dagelijks naar de problemen die depressie met zich meebrengt. ‘Wij trappen niet in de val van: zo en zo los je het op.’
Depressielijn: ‘Bellen om van het rottige gevoel af te komen’

Door Arjen van den Haak – ‘Als mensen depressief zijn, hebben ze behoefte aan contact met lotgenoten,’ vertelt Toon Vriens, coördinator voorlichtingsprojecten van

Stichting Pandora

. ‘Ze bellen om van het rottige gevoel af te komen, en om te kunnen praten.’

Luisterend oor
De lijn werd opgericht door Stichting Pandora op de landelijke dag Psychische Gezondheid, die in 1997 in het teken stond van depressie. Pandora zet zich in voor mensen met psychische of psychiatrische problemen. Na tien jaar biedt de

Depressielijn

nog steeds een luisterend oor voor mensen met een depressie.

Behandelen
Alle medewerkers zijn ervaringsdeskundigen. Er werken twintig vrijwilligers bij de Depressielijn, die allemaal uit een depressie zijn gekomen. In wisselende diensten staan elke dag twee medewerkers de mensen te woord. Per jaar kan de Depressielijn 1400 telefoontjes behandelen. ‘Soms kunnen we het niet aan, andere keren is het weer rustiger.’

Ongemakkelijk
Toon Vriens: ‘Een gesprek duurt meestal een tot anderhalf uur. Het is essentieel dat mensen zelf weten wat een depressie is. Anderen in hun omgeving zullen zeggen: “Ga wandelen met de hond, dan gaat het wel over.” De omgeving voelt zich dan ongemakkelijk en geeft allerlei advies over hoe je snel kunt opknappen. Dat werkt niet. Bij onze gesprekken wordt er vooral geluisterd. Wij trappen niet in de val van: zo en zo los je het op. We luisteren naar het verhaal en kijken waar bij die persoon de energie zit, zodat je de depressie kunt aanpakken.’

Uitgeblust
Het probleem van depressie is enorm groot, maar het hangt er wel van af hoe je het bekijkt, zegt Vriens. ‘Naar mijn mening is drie procent van de Nederlanders heftig depressief. Dat betekent totaal uitgeblust zijn, geen voet voor de andere kunnen krijgen en soms suïcidaal zijn. Per jaar krijgt zo’n zeven procent van de Nederlanders met een depressie te maken.’

Lotgenoten
‘Wat vooral onderschat wordt, is hoe je ervan af komt,’ weet Vriens. ‘De helft van de gesprekken gaat bij ons om contact te maken met lotgenoten. Mensen zijn blij dat er eindelijk iemand naar ze luistert die hen begrijpt. Opvallend is ook dat de vermoeidheid, die met een depressie gepaard gaat, wordt onderschat. Veel mensen beschrijven hoe weinig energie ze hebben. Dat is veel belastender dan de omgeving denkt.’

Lees ook:

Duizenden nieuwe psychiatrisch patiënten door pardonregeling

(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 27 augustus 2007)

E-health is populair in Nederland

(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 15 januari 2007),

Nationaal Actieplan Suïcidepreventie nadert zijn voltooiing. Het mysterie van de doodswens

(Zorg + Welzijn Magazine 14, 20 augustus 2003) en het dossier

Zelfdoding, een schrikbarend einde

Lees ook de

gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief

. Daarvoor kunt u zich

hier aanmelden

.

Door hier te klikken leest u de laatste editie.

Wilt u reageren? Klik dan hier

zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.