Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Meeste ongevallen scootmobiel door omvallen

De afgelopen jaren zijn er steeds meer ongelukken met scootmobielen. Het aantal opnames op de spoedeisende hulp steeg tussen 2007 en 2011 van 1200 naar 2000. De meeste ongelukken met scootmobielen gebeuren doordat de voertuigen met hun bestuurders erin omvallen.
Scootmobielen racen over het circuit van Zandvoort tijdens de NK Scootmobiel.
Scootmobielen racen over het circuit van Zandvoort tijdens de NK Scootmobiel. - Foto: ANP

Deze week belandde een 92-jarige man in Etten-Leur met zijn scootmobiel in de sloot. Voorbijgangers hoorden de man en schoten te hulp. Eerder deze maand raakte een 91-jarige man in Zevenaar ook met zijn scootmobiel in de sloot. Agenten vonden het slachtoffer, maar hulp mocht niet meer baten. De man overleed korte tijd later in het ziekenhuis.

Onderzoek

VeiligheidNL deed op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek onder 250 mensen die met een scootmobiel een ongeluk hebben gehad. Zo blijkt dat de meeste ongelukken met scootmobielen gebeuren doordat de voertuigen met hun bestuurders erin omvallen. Dat kan onder meer gebeuren doordat het wegdek ongelijk is, door een aanrijding of doordat de bestuurder tegen een stoeprand botst. Ook bedieningsfouten zorgen vaak voor ongelukken.

Klem

Zeven van de tien ondervraagden zeggen te zijn omgevallen met de scootmobiel. Een deel van deze mensen kwam daardoor klem te zitten. In 20 procent van de gevallen hadden deze onfortuinlijke bestuurders last van steile hellingen, schuine stoepranden en hobbels en kuilen. Ook kantelen in de bocht komt voor (7 procent), net als vallen doordat de armleuningen omhoog staan (5 procent). Besturingsfouten zorgden verder voor 14 procent van de ongelukken, bijvoorbeeld door niet goed sturen of doordat de bestuurder zich vergist in gas- en rempedaal.

Breuk

Bijna de helft van de respondenten (48 procent) geeft aan een breuk te hebben opgelopen door het ongeval. De andere helft (46 procent) liep oppervlakkig letsel op. Bij de oudere bestuurders (85-plussers) wordt vaker aangegeven dat hun eigen rijgedrag mede heeft geleid tot het ongeval.

Training

Volgens VeiligheidNL zou het goed zijn om te bekijken of de gas- en remconstructie veiliger kan worden gemaakt. Ook is training van gebruikers van belang. Verder moeten wegen zo worden ingericht dat bestuurders van een scootmobiel er veilig kunnen rijden.

Veilig

Mensen kunnen op www.blijfveiligmobiel.nl kijken welke scootmobiel voor hen het meest geschikt is. Daarnaast heeft het ministerie een rijvaardigheidscursus ontwikkeld waar gemeenten gebruik van kunnen maken.

ANP

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden