Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Cliënt kan makkelijker gelijk halen in zorg

Voor patiënten en cliënten wordt het makkelijker om hun gelijk te halen als er iets is misgegaan in het ziekenhuis of het verzorgingshuis. De klachtenprocedure gaat sneller verlopen nu een nieuwe wet is aangenomen. Ook hoeven cliënten geen hoge advocaatkosten te maken.
Cliënt kan makkelijker gelijk halen in zorg
Foto: ANP Photo

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) is blij dat de nieuwe wet door de Tweede Kamer is. 'Nederland heeft topzorg, maar er worden helaas ook fouten gemaakt. Voor mij is cruciaal wat er daarna gebeurt. Ik ben ervan overtuigd dat deze wet helpt om geschillen tussen patiënt en ziekenhuis goed en snel op te lossen', zei ze vrijdag.

Erkenning of herstel
Uit onderzoek bleek eerder dat de huidige verplichte klachtencommissies niet goed voldoen. Daarom wordt nu in de wet geregeld dat ziekenhuizen en verzorgingshuizen klachten beter moeten gaan afhandelen. De procedure moet voortaan gericht zijn op de cliënt, die vaak behoefte heeft aan erkenning of herstel, of aan het rechtzetten van misverstanden.

Bemiddeling
Als die procedure spaak loopt, moesten mensen tot nu toe naar de rechter. Dat was een dure en tijdrovende zaak. Daarom komt er nu een mogelijkheid tot bemiddeling tussen patiënt en ziekenhuis. Wanneer beide partijen daar ook niet uitkomen, rest de geschillencommissie. Die kan bedragen uitkeren tot 25.000 euro om patiënten genoegdoening te geven.

ANP

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden